Ολυμπιακοί Αγώνες 2024: Ποιοι είναι οι «Φρύγες», οι μασκότ του Παρισιού που είναι εμπνευσμένοι από την Γαλλική Επανάσταση

Ένα αρχαίο σύμβολο με τεράστια συμβολική σημασία
Ολυμπιακοί Αγώνες 2024: H μασκότ των φετινών Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων είναι ένα τεράστιος Φρυγικός σκούφος. Η Οργανωτική Επιτροπή «Παρίσι 2024» θέλησε να πρωτοτυπήσει, προβάλλοντας ένα σημαντικό μήνυμα.
Τι είναι όμως αυτό;
Ο Φρυγικός σκούφος (Le bonnet phrygien στα γαλλικά) ή «σκούφος της ελευθερίας» είναι ένα κάλυμμα κεφαλής κωνικού σχήματος -συχνά ερυθρού χρώματος- και ένα από τα χαρακτηριστικά της Μαριάν, της αλληγορικής μορφής της Γαλλικής Δημοκρατίας.
Με αυτόν τον τρόπο, οι Γάλλοι στέλνουν το δικό τους μήνυμα επανάστασης στον αθλητισμό, που μπορεί και αξίζει να έχει κεντρικό ρόλο στις σύγχρονες κοινωνίες.
«Δεν επιλέξαμε κάποιο ζώο που συνήθως είναι πολύ αγαπητή μασκότ, αλλά κάτι που εκφράζει τα ιδανικά. Θέλαμε αυτές οι δυο μασκότ (σ.σ. Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων) να ενσαρκώσουν το γαλλικό πνεύμα» ανέφερε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής, Τόνι Εστάγκε.
Με την ευκαιρία διαβάστε πόσο στοίχισαν και τι χρήμα θα αφήσουν στο Παρίσι οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2024
Ver esta publicación en Instagram
Ένα αρχαίο σύμβολο
Ο σκούφος οφείλει το όνομά του στη Φρυγία, μια περιοχή της σημερινής Τουρκίας, όπου στην αρχαιότητα οι άνθρωποι φορούσαν κωνικό καπέλο από μαλλί ως μέρος της ενδυμασίας τους, σύμφωνα με την εγκυκλοπαίδεια Britannica.
Ωστόσο, σε διάφορες περιοχές της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, χρησιμοποιούνταν επίσης ένα παρόμοιο καπέλο σε σχήμα που ονομαζόταν πηλός.
Ωστόσο, το pileus χρησιμοποιούνταν σε μια πολύ συγκεκριμένη τελετή, κατά την οποία το καπέλο δινόταν σε σκλάβους που επρόκειτο να απελευθερωθούν από τους κυρίους τους, δήλωσε στο BBC Mundo ο ιστορικός Sergio Sánchez Collantes του Πανεπιστημίου του Burgos (Ισπανία).
Το τελετουργικό της απελευθέρωσης περιλάμβανε τον πραιτώριο (δικαστή) που άγγιζε τον σκλάβο με μια ράβδο που ονομαζόταν vindicta και τον κήρυττε ελεύθερο. Ο απελευθερωμένος ξυριζόταν στη συνέχεια και κάλυπτε το κεφάλι του με ένα καπέλο ως σύμβολο της νέας κοινωνικής του θέσης.
Ο Ρωμαίος ιστορικός του 1ου αιώνα μ.Χ. Τίτος Λίβιος κατέγραψε στα γραπτά του την έκφραση servos ad pileum vocare, που σημαίνει «να καλέσει κανείς τους δούλους στη χρήση του pileum», δηλαδή στην ελευθερία, καθώς αυτό τους προσφερόταν ως αντάλλαγμα για να υπηρετήσουν στην άμυνα της Ρώμης όταν χρειαζόταν.
Ένα άλλο παράδειγμα που ενίσχυε τη συσχέτιση μεταξύ του καπέλου και της χειραφέτησης ήταν ότι οι δολοφόνοι του στρατηγού και πολιτικού Ιουλίου Καίσαρα τοποθέτησαν ένα από αυτά τα ενδύματα σε έναν στύλο αφού μαχαίρωσαν μέχρι θανάτου τον Ρωμαίο ηγεμόνα.
Πηγή: bbcmundo.com