Άννα-Κατερίνα Αντονάτσι: Μία από τις διασημότερες σοπράνο της εποχής μας στο Μέγαρο

Οι ‘Ήχοι της Μπελ Επόκ’ ξαναζωντανεύουν με τη φωνήτης Αννα-Κατερίνα Αντονάτσι
Δευτέρα 4 Απριλίου, 20:30 – Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
Η Άννα-Κατερίνα Αντονάτσι, μια από τις διασημότερες σοπράνο της εποχής μας, επιστρέφει στο Μέγαρο, τον Απρίλιο, για να ξαναχαρίσει λάμψη, με την εκθαμβωτική χροιά της φωνής της, σε σπάνια μουσικά κομψοτεχνήματα της Μπελ Επόκ. Ατμοσφαιρικές μελωδίες με γαλλικό, ιταλικό και αγγλικό στίχο των Φωρέ, Χαν, Μπασλέ, Τόστι, Τσιλέα, Καταλάνι, Μασκάνι, Ρεσπίγκι και Τσαντονάι αποτελούν το πρόγραμμα του ρεσιτάλ της φημισμένης Ιταλίδας πρωταγωνίστριας της όπερας, η οποία θα εμφανιστεί για μία μόνο βραδιά, την Δευτέρα 4 Απριλίου (ώρα: 20.30) στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης. Τη συνοδεύει ο πιανίστας Ντόναλντ Σούλτσεν.
Το ρεσιτάλ Lied της Άννα-Κατερίνα Αντονάτσι εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Σειράς Μεγάλες Λυρικές Φωνές της Εποχής μας.
«Χυμώδης αισθησιακή φωνή που υπηρετεί τη μουσική με ακρίβεια», «θεατρικά θελκτική και σκηνικά ενεργή παρουσία», «ευρεία εκφραστική παλέτα», «εντυπωσιακή έκταση, μουσικότητα, καλαισθησία». Με αυτά τα εγκωμιαστικά λόγια έχει υποδεχθεί στο παρελθόν η ελληνική κριτική την Άννα-Κατερίνα Αντονάτσι, με την ευκαιρία της συμμετοχής της στις παραγωγές της «Στέψης της Ποππαίας» του Μοντεβέρντι (1999) και της «Άλκηστης» του Γκλουκ (2009) στο Μέγαρο, καθώς και σε εκείνη της «Μήδειας» του Κερουμπίνι στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (2007).
Η Ιταλίδα ντίβα, η οποία χάρη στην ευρεία έκταση της φωνής της κινείται με άνεση στην tessitura της σοπράνο και μετζοσοπράνο, έχει εστιάσει τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον της στο ρεπερτόριο της δραματικής υψιφώνου (Κασσάνδρα στους «Τρώες» του Μπερλιόζ, Ηλέκτρα στον «Ιδομενέα» του Μότσαρτ, Βιτέλλια στην «Μεγαλοψυχία του Τίτου», κ.ά.) καλύπτοντας, με το ρεπερτόριό της, ένα μεγάλο χρονικό φάσμα από τον Μοντεβέρντι έως τον Μότσαρτ.
Παράλληλα, η Άννα-Κατερίνα Αντονάτσι θεωρείται μία από τις καλύτερες ερμηνεύτριες της γενιάς της σε έργα Ροσσίνι, τόσο σε κωμικούς όσο και δραματικούς ρόλους, καθώς και σε όπερες των Μπελλίνι, Ντονιτσέττι, Βέρντι, Μπιζέ, Μασνέ και Στραβίνσκυ. Στις μελλοντικές καλλιτεχνικές της δεσμεύσεις συμπεριλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, ρόλοι όπως αυτός της Κάρμεν, της Κασσάνδρας, της Δεισδαιμόνας και άλλοι. Έχει συνεργαστεί με σπουδαίους αρχιμουσικούς (Γκάρντινερ, Γιάκομπς, Γκάττι, Παππάνο, Νεζέ-Σεγκέν, Νέλσον, Κόλλιν-Ντέιβις, Ληβάιν κ.λπ.) και έχει εμφανιστεί στα πιο μεγάλα λυρικά θέατρα και φεστιβάλ του κόσμου (Σκάλα του Μιλάνου, Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, Εθνική Όπερα του Παρισιού, Μεγάλο Θέατρο της Γενεύης, Θέατρο Ηλυσίων Πεδίων, Θέατρο Σατλέ, Λισέου, Ντόιτσε Όπερ του Βερολίνου, Μουσικός Φλωρεντινός Μάιος, Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ, κ.ά.). Ηχογραφεί για την εταιρεία Naive. Για την καλλιτεχνική της προσφορά, η γαλλική κυβέρνηση τής έχει απονείμει τον τίτλο του Ιππότη της Λεγεώνας της Τιμής.
Κοινό και κριτική έχουν υποδεχθεί τα ρεσιτάλ της Άννα-Κατερίνα Αντονάτσι με ενθουσιώδη και θερμότατα σχόλια, χαρακτηρίζοντάς την μάλιστα “one-woman show”, καθώς η φωνή της ακροβατεί αριστοτεχνικά επάνω σε υψηλών απαιτήσεων σελίδες της παγκόσμιας λυρικής εργογραφίας, όπως αυτές της μπαρόκ όπερας. Η Αντονάτσι παρουσιάζει συχνά σε φημισμένες συμφωνικές αίθουσες (Σατλέ-Παρίσι, Ουίγκμορ Χολ-Λονδίνο, Κοντσέρτχεμπαου-Άμστερνταμ, κ.ά.) αγαπημένες της μελωδίες, όπως οι αισθαντικές «Καλοκαιρινές νύχτες» του Μπερλιόζ, προκλασικές άριες δεξιοτεχνίας ή αποσπάσματα από συλλογές τραγουδιών συνθετών του ύστερου 19ου αιώνα. Από τα ρεσιτάλ αυτά ξεχωρίζει το επιτυχημένο αφιέρωμά της στην Γαλλίδα μεσόφωνο και συνθέτιδα Πωλίν Βιαρντό το οποίο παρουσίασε στη Γαλλία και την Αγγλία πριν από πέντε χρόνια.
Στο αθηναϊκό ρεσιτάλ της, η Αντονάτσι προτείνει ένα νοσταλγικό ταξίδι στην Μπελ Επόκ που εκτείνεται ιστορικά από τα τέλη του 19ου αιώνα έως την αρχή του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου (1914) και χαρακτηρίζεται από κοινωνική και τεχνολογική ανάπτυξη, πολιτική πρόοδο και οικονομική ευμάρεια. Πρώτος σταθμός του ταξιδιού, οι «Πέντε μελωδίες της Βενετίας» του Γάλλου Γκαμπριέλ Φωρέ (1845-1924) με τις αιθέριες και ενίοτε μυστικιστικές ατμόσφαιρές τους (Mandoline, En sourdine, Green, À Clymène, C‘est l‘extase) Τα τραγούδια αυτά γράφτηκαν το 1891 και βασίζονται στα ποιήματα του Πωλ Βερλαίν Fêtes Galantes(Ερωτικές Γιορτές) και Ariettes oubliées(Λησμονημένες σύντομες άριες).
Δεύτερος σταθμός οι «Γαλλικές μελωδίες» του Ρεϋνάλντο Αν (1874-1947), του Βενεζουελάνου και πολιτογραφημένου Γάλλου δημιουργού που μελοποίησε με έμπνευση και λεπτότητα τον έμμετρο λόγο εξεχόντων εκπροσώπων της γαλλικής λογοτεχνίας: Τυνδαρίς και Φυλλίς από τον κύκλο Λατινικές σπουδές σε ποίηση Λεκόντ ντε Λιλ, η Άνοιξη και Ερωτευμένη σε ποίηση του Τεοντόρ ντε Μπανβίλ. Από αυτές τις μελωδίες ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει για το ελληνικό κοινό ο «Καπνός» (Fumée) που έχει γραφτεί από τον Αν πάνω σε στίχους του Ζαν Μορεάς (1856-1910) -κατά κόσμον Ιωάννη Παπαδιαμαντόπουλου-, του περίφημου Έλληνα συμβολιστή ποιητή που σταδιοδρόμησε στο Παρίσι όπου και εγκαταστάθηκε μόνιμα το 1880.
Τρίτος σταθμός του ρεσιτάλ, το τραγούδι «Νύχτα αγαπημένη» του Αλφρέ Μπασλέ (1864-1944).
Με χρονικό σημείο αναφοράς πάντα την Μπελ Επόκ, το ταξίδι, στο δεύτερο μέρος της βραδιάς, συνεχίζεται νοτιότερα με τέσσερις μελωδίες, τα Τέσσερα τραγούδια της Αμαράντα του Ιταλού Πάολο Τόστι (1846-1916) σε ποίηση Γκαμπριέλε Ντ’Ανούντσιο.
Επόμενοι σταθμοί της μουσικής διαδρομής, τα τραγούδια του Φραντσέσκο Τσιλέα (1866-1950), του Αλφρέντο Καταλάνι (1854-1893), αλλά και Πιέτρο Μασκάνι (1863-1945), του οποίου θα ακουστεί η Σερενάτα.
O Οττορίνο Ρεσπίγκι (1879-1936), που υπογράφει τα τρία επόμενα «τραγούδια σε παλαιό ύφος» (3 Canti all‘antica) τα οποία εμπνεύσθηκε από την ποίηση του Ιταλού ουμανιστή συγγραφέα και ποιητή Βοκάκιου, είναι ίσως γνωστός στο ευρύ κοινό από το ορχηστρικό και συμφωνικό του έργο κατά κύριο λόγο, αλλά έχει γράψει και παρτιτούρες για φωνή. Θα ακουστούν επίσης τα τραγούδια του : Ομίχλη της Αντα Νέγκρι, Βροχή της Βιττόρια Αγκανόορ Πομπίλι και Πάνω σε μια παλαιά άρια σε ποίηση Ντ’Ανούντσιο.
Ο τελευταίος σταθμός του ταξιδιού της Άννα-Κατερίνα Αντονάτσι στην Μπελ Επόκ θα είναι… οπερατικός, καθώς η Ιταλίδα πριμαντόνα επέλεξε για τον επίλογο της βραδιάς την άρια Paolo, datemi pace! από το μάλλον παραγνωρισμένο λυρικό έργο του Ρικκάρντο Τσαντονάι (1883-1944) «Φραντσέσκα ντα Ρίμινι».
Συνοδοιπόρος της Αντονάτσι στην περιήγησή της στον κόσμο του Lied θα είναι ο Ντόναλντ Σούλτσεν, ένας πιανίστας που έχει διακριθεί διεθνώς τόσο ως μουσικός συνοδός όσο και ως μέλος συνόλων μουσικής δωματίου (Munich Piano Trio). Απόφοιτος της Εκόλ Νορμάλ του Παρισιού και αριστούχος κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών από το Πανεπιστήμιο του Βορείου Τέξας, ο Αμερικανός σολίστ έχει εξειδικευθεί στο γερμανικό τραγούδι. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια με γνωστούς μαιτρ του είδους όπως οι Μάρτιν Κατς και Τζέφρι Πάρσονς. Ως κοντσερτίστας έχει εμφανιστεί στην Ευρώπη, την Βόρειο και Νότιο Αμερική και την Ιαπωνία. Έχει ηχογραφήσει περισσότερους από 30 δίσκους ακτίνας. Ως παιδαγωγός της μουσικής, αφού εργάστηκε αρκετά χρόνια στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών «Μοτσαρτέουμ» του Σάλτσμπουργκ, διδάσκει σήμερα ερμηνεία Lied στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής και Θεάτρου του Μονάχου
Οι τιμές των εισιτηρίων για το ρεσιτάλ της Αννα Κατερίνα Αντονάτσι είναι €10 ,00 (Φοιτητικά) – 16,00 – 30.00 – 43,00 και 60 € (Διακεκριμένη Ζώνη).