Αυλαία σήμερα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου

Αναλυτικά το πρόγραμμα
Με περισσότερες από 80 παραγωγές, που δίνουν προτεραιότητα στην ελληνική δημιουργία, και χρονική εμβέλεια ως τον Οκτώβριο, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου σηκώνει αυλαία σήμερα 1η Ιουνίου με την παράσταση του Πρόδρομου Τσινικόρη, «(Somewhere) beyond the cherry trees» στην Πειραιώς 260 που επανενεργοποιείται μετά από μία σεζόν απουσίας.
Ο Πρόδρομος Τσινικόρης, χρησιμοποιώντας τα εργαλεία του θεάτρου ντοκιμαντέρ, διαμορφώνει ένα εντελώς πρωτότυπο κείμενο βασισμένο στο κύκνειο άσμα του Άντον Τσέχοφ, «Ο Βυσσινόκηπος». Το «(Somewhere) beyond the cherry trees» συναντά τους ήρωες στο σήμερα και προσπαθεί να φανταστεί μία σύγχρονη συνέχεια της ιστορίας.
Πώς διαχειρίζονται η Λιούμπα, η Άννια, η Βάρια, ο Τροφίμοφ, ο Λιοπάχιν και ο Γκάγιεφ το τραύμα της απώλειας; Τι μπορεί να συμβαίνει στη ζωή τους μετά τον εκτοπισμό από την οικογενειακή εστία και σε τι είδους νέα αρχή προσβλέπουν; Η παράσταση επιλέγει μία πιο αισιόδοξη πλευρά, μία πιο ελπιδοφόρα εξέλιξη της ζωής των ηρώων, όπου ο καθένας επιλέγει τη δική του πορεία. Παράλληλα δείτε και τα ειδικά μέτρα προστασίας για τις εκδηλώσεις του φεστιβάλ.
Μέσα στον Ιούνιο
Ακολουθούν την Παρασκευή 4 Ιουνίου δύο παραστάσεις χορού από τον Κύκλο «Layers of Street», το «The Roots – Transmission» / «Οι ρίζες – Μετάδοση» του Καντέρ Ατού που ζωντανεύει τη μακρά προσωπική ιστορία του δημιουργού με το hip hop – μια ιστορία που συνθέτουν παιδικές αναμνήσεις, χορευτικές αναζητήσεις και πολιτισμικές ανταλλαγές (4 και 5 Ιουνίου, 21:00) και η «Οικοδομή» του ‘Αντι Τζούμα που δημιουργεί έναν χώρο στον οποίο οι μουσικές, οι ρυθμοί και οι ιστορίες συγχωνεύονται, και συνθέτουν μια ενιαία γλώσσα επικοινωνίας (4-5, 7- 8, 10- 11, 15-16 και 24-25 Ιουνίου, 20:15).
Η δημοφιλής ομάδα «κι όμως κινείται», που συνδυάζει την ακροβασία με τον σύγχρονο χορό, αλλά και το τσίρκο με την τέχνη του θεάτρου, εμφανίζεται για δεύτερη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών, με το νέο της έργο «9.25». Με τρεις μουσικούς επί σκηνής, οι έξι χορευτές και χορεύτριες μοιράζονται μια αποκαλυπτική, μεταμορφωτική διαδρομή, σε μια αλληγορία για το πέρασμα του χρόνου (10-11/6, 21.00).
Στο Ηρώδειο τη Δευτέρα 14 Ιουνίου το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών γιορτάζει τα 30 του χρόνια με μια μεγάλη συναυλία κλασικής μουσικής: Η Ορχήστρα του Μουσικού Φλωρεντινού Μαΐου, υπό τον θρυλικό μαέστρο Ζούμπιν Μέτα, ερμηνεύουν τη Δεύτερη συμφωνία του Μπραμς, ενώ ο βιολονίστας Πίνχας Ζούκερμαν είναι ο σολίστ στο μοναδικό Κοντσέρτο για βιολί του Γερμανού μουσουργού.
Στις 15 και 16 Ιουνίου (στις 21.00) στην Πειραιώς 260, εννέα Έλληνες χορευτές με εμπειρία σε παραδοσιακούς χορούς, μαζί με Έλληνες και ξένους μουσικούς, ενώνουν τις δυνάμεις τους με το καλλιτεχνικό δίδυμο Siamese Cie (Κουν Αουγκουστέινεν και Ροζάλμπα Τόρρε) από το Βέλγιο, και μας καλούν να συμφιλιωθούμε με την απώλεια μέσα από τη δύναμη της μουσικής και του χορού στην παράσταση «Μοιρολόγια».
Στο Ηρώδειο ο Ανουάρ Μπραχέμ
Στο Ηρώδειο στις 17 Ιουνίου ο κορυφαίος δεξιοτέχνης στο ούτι Ανουάρ Μπραχέμ έρχεται με το κουαρτέτο του για να παρουσιάσει ένα καινούργιο πρόγραμμα, που συνδυάζει αγαπημένα κομμάτια με την εκτέλεση νέων διασκευών.
Η γεννημένη στη Βρετανία, κυπριακής καταγωγής χορογράφος Αλεξάνδρα Βάιερσταλ έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με την παράσταση «ANNNA³. The Worlds of Infinite Shifts» στις 19 και 20 Ιουνίου (21.00) στην Πειραιώς 260. Σε συνεργασία με τον διάσημο συνθέτη και πιανίστα Hauschka και τη Γαλλίδα σχεδιάστρια φωτισμού Caty Olive, η Βάιερσταλ «σμιλεύει» τα γυναικεία σώματα ως τοπία αντανάκλασης, σύνδεσης και αντίστασης.
Στο πλαίσιο της καθιερωμένης της εμφάνισης στο Ηρώδειο για την Παγκόσμια Ημέρα της Μουσικής (21/6, 21.00), η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ με τον Γιώργο Πέτρου στο πόντιουμ, παρουσιάζει δύο αριστουργήματα του ρομαντικού ρεπερτορίου: το δημοφιλές «Ειδύλλιο του Ζήγκφρηντ», που ο Βάγκνερ αφιέρωσε στον τελευταίο μεγάλο έρωτά του, την Κόζιμα φον Μπύλοου, για τη γέννηση του γιου τους, Ζήγκφρηντ* και τη Δεύτερη Συμφωνία, που ο Σούμαν συνέθεσε ενώ είχε ήδη εμφανίσει συμπτώματα παράνοιας, γεγονός που καθυστέρησε την ολοκλήρωση του έργου, χωρίς ωστόσο να μειώνει στο ελάχιστο την ωριμότερη, πλέον, και λαμπερή γραφή του. Είσοδος ελεύθερη.
Επίσης στο Ηρώδειο, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό την μπαγκέτα του αρχιμουσικού Λουκά Καρυτινού, και με σολίστ τον πιανίστα Ντανιίλ Τρίφονοφ, παρουσιάζει έργα Ραχμάνινοφ, Σοστακόβιτς και Κουμεντάκη (24/6, 21.00).
Στις 25 Ιουνίου το Εθνικό Θέατρο ανοίγει το πρόγραμμα στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου με τους «Ιππείς» του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ρήγου και με μια διανομή πρωταγωνιστών που ενώνουν διαφορετικούς μεταξύ τους σκηνικούς κόσμους (25-27/6, 21.00).
Την αυλαία του Μικρού Θεάτρου της Επιδαύρου ανοίγει την ίδια μέρα ο Πέτρος Κλαμπάνης με το Tora Collective, φέρνοντας στη σκηνή δεξιοτέχνες από την Ευρώπη και την Αμερική, και συνθέτοντας μια οικουμενική, μουσική αφήγηση (25- 26/6, 21.30).
Στο αίθριο του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τραπέζης, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος με το Θέατρο του Νέου Κόσμου σκηνοθετεί την παιδική παράσταση που βασίζεται στο αγαπημένο μυθιστόρημα του πολυβραβευμένου Χιλιανού συγγραφέα Λουίς Σεπούλβεδα «Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ’ ένα γλάρο να πετάει», σε θεατρική διασκευή της Άνδρης Θεοδότου (26-27/6 και 3-4/7, στις 19.00 και στις 20.15).
Από τις 26 ως τις 29/6, ο Παντελής Φλατσούσης σκηνοθετεί στην Πειραιώς 260 το «Εθνικό Ντεφιλέ». Με αφορμή την επέτειο της Ελληνικής Επανάστασης, η παράσταση, σε ατμόσφαιρα εορταστική και υπό τους ήχους ζωντανής μουσικής, με έναν θίασο πολυσυλλεκτικό, επιχειρεί να καταθέσει ένα σχόλιο σχετικά με την ταυτότητα και την ετερότητα θέτοντας το ερώτημα τι τύπου κοινότητες θα μπορούσαμε να επινοήσουμε σήμερα, με στόχο ένα πιο συμπεριληπτικό μέλλον.
Στις 29 Ιουνίου στο Ηρώδειο, η Ελευθερία Αρβανιτάκη με την Καμεράτα υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου παρουσιάζουν δύο προσωπικούς δίσκους της, που ξεχώρισαν στο πεδίο της μελοποιημένης ποίησης: τα Τραγούδια για τους μήνες, με ποίηση Σαπφούς, Μαρίας Πολυδούρη, Κώστα Καρυωτάκη, Οδυσσέα Ελύτη, Μιχάλη Γκανά και δημοτικά δίστιχα, σε μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου, και το Γρήγορα η ώρα πέρασε, με ποίηση Σαπφούς (σε απόδοση Ελύτη), Καρυωτάκη, Κ. Χ. Μύρη και Διονύση Καψάλη, σε μουσική Νίκου Ξυδάκη.
Λίγα λόγια για το Φεστιβάλ
Το Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου αποτελεί μετεξέλιξη του Φεστιβάλ Αθηνών, το οποίο ξεκίνησε το 1955, έπειτα από ενέργειες του τότε Υπουργού Προεδρίας Γεωργίου Ράλλη (κυβέρνηση Αλεξάνδρου Παπάγου). Διεξάγεται κάθε χρόνο στην Αθήνα και την Επίδαυρο της Πελοποννήσου, κυρίως, στα θέατρα Ηρώδου του Αττικού, Λυκαβηττού και το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.
Οι εκδηλώσεις του περιλαμβάνουν θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες, παραγωγές αρχαίας κωμωδίας και τραγωδίας, εικαστικές εκθέσεις κ.α. Έχει έντονο διεθνή χαρακτήρα και συνήθως διεξάγεται κατά τους θερινούς μήνες έως και τις αρχές Σεπτεμβρίου. Το Φεστιβάλ είναι σημαντικότατος θεσμός καθόσον βοηθά στην προαγωγή του ελληνικού πολιτισμού ενώ μέσω της εξωστρέφειας που διαθέτει, ενισχύει τη διαλεκτική σχέση στην καλλιτεχνική δημιουργία.