ΑΡΧΙΚΗ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αλλεπάλληλες κρίσεις πλήττουν τα νοικοκυριά: Πληρώνουµε 28% περισσότερα, αγοράζουµε 2% λιγότερα αγαθά

Τα στοιχεία των τελευταίων 18 χρόνων είναι σοκαριστικά

Ξοδεύουµε περισσότερα χρήµατα κατά 28% σε σύγκριση µε το 2006, αλλά αγοράζουµε λιγότερα αγαθά κατά 2% σε σχέση µε 18 χρόνια πριν. Σε αυτό το εντυπωσιακό στοιχείο, το οποίο παρουσιάστηκε στη διάρκεια του συνεδρίου «Grocery Management in Turbulent Times» που διοργάνωσε το ΙΕΛΚΑ, αποτυπώνεται όχι µόνο η επίδραση της τελευταίας πληθωριστικής κρίσης στις τιµές, αλλά κυρίως η επίδραση των διαδοχικών κρίσεων στην καταναλωτική ζήτηση.

AD: mytest




Πληρώνουµε περισσότερα κατά 28% σε σύγκριση µε το 2006, αλλά αγοράζουµε λιγότερα κατά 2% σε σχέση µε 18 χρόνια πριν. Το εντυπωσιακό αυτό στοιχείο παρουσίασε χθες (27/11) ο κ. Βάιος ∆ηµοράγκας, διευθύνων σύµβουλος της Nielseniq, στη διάρκεια του συνεδρίου «Grocery Management in Turbulent Times» που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεµπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Σε αυτό το εντυπωσιακό στοιχείο αποτυπώνεται όχι µόνο η επίδραση της τελευταίας πληθωριστικής κρίσης στις τιµές, αλλά κυρίως η επίδραση των διαδοχικών κρίσεων στην καταναλωτική ζήτηση.

Διαβάστε επίσηςΝέο φορολογικό νομοσχέδιο: Ποιοι είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι; Θα πληρώσουν λιγότερο φόρο το 2025!

∆εν είναι τυχαίο ότι βιώνοντας ουσιαστικά µια διαρκή κρίση ή µια «permacrisis» (από τις λέξεις permanent = µόνιµος και crisis = κρίση), οι καταναλωτές πλέον στη συντριπτική πλειονότητά τους, 95% σύµφωνα µε στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana, είναι ιδιαίτερα ανήσυχοι για τον πληθωρισµό των τροφίµων, καθώς το 76% έχει επηρεαστεί από το φαινόµενο του shrinkflation (µείωση ποσοτήτων στις συσκευασίες χωρίς µείωση τιµών), το 46% τηρεί πιστά τη λίστα αγορών, ενώ το 40% φροντίζει ιδιαιτέρως να καταναλώνει τα τρόφιµα για να µην τα πετάξει, κάτι που σε µεγάλο βαθµό εξηγεί και την ολοένα και µεγαλύτερη στροφή των καταναλωτών στα κατεψυγµένα τρόφιµα. Στην πραγµατικότητα οι διαδοχικές κρίσεις έχουν µειώσει την αγοραστική δύναµη του καταναλωτή, αλλά έχουν αυξήσει την πειθαρχία του στις αγορές.




Ο πληθωρισμός… αλλάζει τον τρόπο που αγοράζουμε

«Ο παγκόσµιος καταναλωτής πηγαίνει από την επιφυλακτική στη στοχευµένη κατανάλωση, διότι ο πληθωρισµός αποτελεί την υπ’ αριθµόν 1 ανησυχία», τόνισε από την πλευρά του ο κ. ∆ηµοράγκας. ∆εν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι οι προωθητικές ενέργειες, όπως ανέφερε ο γενικός διευθυντής της Circana κ. Παναγιώτης Μπορέτος, έφθασαν φέτος στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας πενταετίας, ενώ ενισχυµένο – αν και πλέον µε τάση σταθεροποίησης– είναι το µερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Σύµφωνα µε τα στοιχεία της Circana, το ποσοστό του όγκου πωλήσεων που διατέθηκε υπό καθεστώς προωθητικών ενεργειών το πρώτο εξάµηνο του 2024 κυµαίνεται σε βασικές κατηγορίες ειδών σούπερ µάρκετ από 49,6% (στο γάλα υψηλής παστερίωσης) έως 77,9% (στα µπισκότα). Σύµφωνα µε τα στοιχεία της Nielseniq, στο σύνολο των βασικών κατηγοριών ειδών σούπερ µάρκετ το 67,9% (στο δεκάµηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου) της αξίας πωλήσεων ήταν υπό καθεστώς κάποιας προωθητικής ενέργειας, ενώ το µερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διαµορφώνεται σε 24,7%.

Μέσα σε αυτό το κλίµα δεν αναµένεται εντυπωσιακή αύξηση του τζίρου των σούπερ µάρκετ το 2025. Σύµφωνα µε τα σενάρια που έχει επεξεργαστεί η Circana Hellas και παρουσιάστηκαν χθες από τον κ. Μπορέτο, σε περίπτωση που οι τιµές παραµείνουν σταθερές το 2025, ο τζίρος των σούπερ µάρκετ προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 3,2% σε σύγκριση µε φέτος. Σε περίπτωση αύξησης των τιµών κατά 2,9%, τότε η αύξηση του τζίρου θα είναι της τάξης του 3,8%, µε µια οριακή δηλαδή µόνο αύξηση του όγκου πωλήσεων, καθώς οι νέες τιµές θα συµπιέσουν τη ζήτηση. Ελάχιστες πιθανότητες συγκεντρώνει εξάλλου το σενάριο για µείωση των τιµών, µε τον κ. Μπορέτο να µην αναφέρει καν στο συνέδριο τη σχετική εκτίµηση.

Το 40% των καταναλωτών φροντίζει να µην πετάει καθόλου τρόφιµα, κάτι που εξηγεί τη στροφή στα κατεψυγµένα.