Κατώτατος μισθός: Αναμένονται αύξησεις με καθοριστικό ρόλο τον πληθωρισμό – Ενδεχόμενο πάγωμα συστήματος

Τι προτείνουν οι εμπειρογνώμονες
Αυξήσεις προβλέπονται στο «διάβα» του κατώτατου μισθού με αλλαγές στο σύστημα διαμόρφωσης του. Σύμφωνα με το πόρισμα της επιστημονικής επιτροπής την οποία συνέστησε το υπουργείο Εργασίας προκειμένου να προετοιμάσει τη διαδικασία εφαρμογής της οδηγίας, καθοριστικό ρόλο λαμβάνει ο πληθωρισμός.
Το πόρισμα της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων παραδόθηκε την Τρίτη (08/10/2024) στην Υπουργό Εργασίας, Νίκη Κεραμέως. Οι εμπειρογνώμονες προτείνουν να παραμείνει ως έχει το σύστημα καθορισμού του κατώτατου μισθού έως τον Μάιο του 2025. Δηλαδή να τον καθορίσει η κυβέρνηση μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και επιστημονικούς φορείς. Έτσι ο νέος κατώτατος μισθός θα αποφασιστεί τέλη Μαρτίου και θα ισχύσει από την 1η Απριλίου 2025. Παράλληλα δείτε το πλάνο για την ανάπτυξη και την αύξηση του κατώτατου μισθού
Η 1η Ιουνίου του 2025
Συγκεκριμένα από την 1η Ιουνίου του 2025, με βάση τις προτάσεις της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, θα πρέπει η κυβέρνηση να φέρει αύξηση ίση με τη διαφορά του νέου κατώτατου μισθού στον ιδιωτικού τομέα και του εισαγωγικού μισθού στο δημόσιο.
Επίσης, στο πόρισμα των εμπειρογνωμόνων, προτείνεται νέος μαθηματικός τύπος υπολογισμού της αύξησης του κατώτατου μισθού για το διάστημα μεταξύ Ιανουαρίου 2025 και Δεκεμβρίου 2027, με το Υπουργείο Εργασίας να αναφέρει πως η εφαρμογή του προτεινόμενου μαθηματικού τύπου μπορεί να εκκινήσει το 2027, μετά την ενσωμάτωση της σχετικής Οδηγίας στο εθνικό δίκαιο και την προετοιμασία από την ΕΛΣΤΑΤ των απαραίτητων δεικτών υπολογισμού.
Στο προτεινόμενο σύστημα ο καθορισμός και η αναπροσαρμογή του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου γίνεται αυτόματα, με βάση συντελεστή που προκύπτει από το άθροισμα:
- του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή μεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούμενου έτους και της 30ης Ιουνίου του τρέχοντος για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών και
- του ημίσεως του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο. Δηλαδή η Επιτροπή προτείνει η αυτόματη αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού να λαμβάνει υπόψιν και τον πληθωρισμό και την αύξηση της παραγωγικότητας της οικονομίας.
Ενδεχόμενο πάγωμα
Από τον Ιανουάριο του 2028, θα συνεχίσει μεν να ισχύει το σύστημα καθορισμού του κατώτατου μισθού με βάση το νέο μαθηματικό τύπο (ο οποίος θα λαμβάνει αποτελεί το άθροισμα των ποσοστών του πληθωρισμού για τα πιο φτωχά νοικοκυριά και συν το 50% της αγοραστικής δύναμης του πληθωρισμού, κλπ), αλλά θα τεθούν και όροι για ενδεχόμενο πάγωμα του – οι οποίοι περιλαμβάνουν ακόμα και τις «δημοσιονομικές δυνατότητες» της χώρας (κάτι που σχετίζεται προφανώς με την κρατική δαπάνη για την αύξηση των μισθών στο δημόσιο κατά το ποσό της αύξησης στον κατώτατου, αλλά και στο όριο της ετήσιας αύξησης των δημοσίων δαπανών που τίθεται από το 2025, σύμφωνα με αναλυτές), αλλά σε καμία περίπτωση μείωσης του.