Οδηγοί ξεχάστε όσα ξέρατε: Τα μεγάλα πρόστιμα όσων δεν πλήρωσαν τα τέλη κυκλοφορίας και οι ριζικές αλλαγές στον ΚΟΚ

Πολλές οι αλλαγές που αφορούν την οδήγησή μας
Πολλά αλλάζουν στο νέο έτος για τους οδηγούς, αφού στα τέλη κυκλοφορίας φέτος παράταση δε δόθηκε, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν συνέπειες όσοι δεν τα πλήρωσαν, ενώ πολλά αλλάζουν με τον νέο ΚΟΚ.
Αναφορικά με τα τέλη κυκλοφορίας, αξίζει να σημειωθεί πως από φέτος η διαδικασία πληρωμής των τελών έχει τροποποιηθεί, ενώ τίθενται αυστηρές προθεσμίες, με στόχο την αποφυγή προστίμων και άλλων επιβαρύνσεων.
Σύμφωνα με τις νέες οδηγίες, οι φορολογούμενοι πρέπει να εξοφλήσουν τα τέλη κυκλοφορίας έως την 31η Δεκεμβρίου 2024, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα παράτασης. Αυτό συνεπάγεται ότι, παρά το γεγονός πως τα ποσά των τελών παραμένουν σταθερά συγκριτικά με την περυσινή χρονιά, οι ιδιοκτήτες οχημάτων πρέπει να είναι ιδιαίτερα συνεπείς, προκειμένου να αποφύγουν την επιβολή προστίμων.
Επιπλέον, από εφέτος παρέχεται η δυνατότητα δήλωσης ψηφιακής ακινησίας για τα οχήματα, μία διαδικασία που απαλλάσσει τους ιδιοκτήτες από την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας για το έτος 2025. Η δήλωση αυτή θα πρέπει να ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024, για να ισχύσει.
Σε περίπτωση καθυστερημένης πληρωμής, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει εισαγάγει νέο σύστημα προστίμων, το οποίο κλιμακώνεται ανάλογα με την περίοδο καθυστέρησης:
- 25% επί του τέλους εάν η πληρωμή γίνει εντός Ιανουαρίου 2025.
- 50% επί του τέλους εάν η πληρωμή πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο 2025.
- 100% επί του τέλους εάν η πληρωμή γίνει από την 1η Μαρτίου 2025 και έπειτα.
Το ελάχιστο πρόστιμο καθορίζεται στα 30 ευρώ, ανεξαρτήτως του ύψους του τέλους. Η ΑΑΔΕ υιοθέτησε αυτή τη νέα πρακτική με σκοπό να ενισχύσει τη συμμόρφωση των πολιτών με τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.
Πριν την καταβολή των τελών κυκλοφορίας, οι φορολογούμενοι πρέπει να λάβουν υπόψη τα εξής τρία σημεία, ώστε να αποφύγουν λάθη και παραλείψεις:
1. Μεταβίβαση οχήματος: Σε περίπτωση που ένα όχημα μεταβιβαστεί εντός του 2024, τα τέλη κυκλοφορίας για το 2025 επιβαρύνουν αποκλειστικά τον νέο ιδιοκτήτη από την 1η Ιανουαρίου. Είναι κρίσιμο η διαδικασία μεταβίβασης να ολοκληρωθεί εγκαίρως, ώστε να μην υπάρξουν προβλήματα.
2. Συνιδιοκτησία οχήματος: Εάν το όχημα ανήκει σε περισσότερους από έναν ιδιοκτήτες, τα τέλη κυκλοφορίας εκδίδονται στο σύνολό τους για κάθε ΑΦΜ. Όλοι οι συνιδιοκτήτες είναι συνυπεύθυνοι για την εξόφληση, γεγονός που απαιτεί συνεννόηση μεταξύ τους για την αποφυγή εντάσεων.
3. Ακινησία οχήματος: Οι κάτοχοι Ι.Χ. έχουν τη δυνατότητα να θέσουν τα οχήματά τους σε ακινησία, αποφεύγοντας έτσι την καταβολή τελών κυκλοφορίας για το 2025, καθώς και την επιβολή τεκμηρίων διαβίωσης ή φόρων πολυτελούς διαβίωσης. Η δήλωση ακινησίας πρέπει να υποβληθεί μέσω της πλατφόρμας myCar της ΑΑΔΕ μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2024.
Η διαδικασία δήλωσης ακινησίας έχει απλοποιηθεί σημαντικά, επιτρέποντας στους φορολογούμενους να την ολοκληρώσουν ηλεκτρονικά, χωρίς την ανάγκη προσκόμισης φυσικών εγγράφων, όπως η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες. Μέσω της πλατφόρμας «Τα Αιτήματά μου» στην πύλη myAADE, οι φορολογούμενοι μπορούν να υποβάλουν το αίτημα ακινησίας εύκολα και γρήγορα.
Η δυνατότητα ψηφιακής δήλωσης καλύπτει και περιπτώσεις όπως κλοπή, υπεξαίρεση, φυσική καταστροφή ή θάνατο του ιδιοκτήτη. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η διαδικασία ολοκληρώνεται χωρίς φυσική παρουσία στην εφορία, διευκολύνοντας περαιτέρω τους πολίτες.
Εάν ένα όχημα κυκλοφορεί ενώ έχει δηλωθεί σε ακινησία, ο ιδιοκτήτης του υποχρεούται να καταβάλει πρόστιμο ύψους 10.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο αυξάνεται στα 30.000 ευρώ, ενώ αφαιρείται και το δίπλωμα οδήγησης για διάστημα τριών ετών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, με τη νέα διαδικασία, τα στοιχεία κυκλοφορίας του οχήματος (άδεια κυκλοφορίας και πινακίδες) παραμένουν στην κατοχή του ιδιοκτήτη, μειώνοντας έτσι τη γραφειοκρατία και διευκολύνοντας την όλη διαδικασία.
Αλλαγή δεδομένων στον ΚΟΚ
Αλλαγή δεδομένων για τους οδηγούς ΙΧ και δικύκλων από το 2025, αφού αυστηροποιούνται οι ποινές του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, την ώρα που αλλάζουν τα όρια ταχύτητας μέσα στις πόλεις.
Το ανώτατο όριο οδήγησης από 50χλμ/ώρα θα περιοριστεί στα 30 χλμ./ώρα – ενώ κοντά σε σχολεία αλλά και σε περιοχές ανάλογου «ενδιαφέροντος» θα είναι ακόμα χαμηλότερη η ταχύτητα διέλευσης (π.χ. 20 χλμ./ώρα).
Ιδιαίτερα σημαντική αλλαγή που φέρνει ο νέος ΚΟΚ, είναι και αυτή που αφορά στις ποινές που αφορούν τον οδηγό και όχι το όχημα, αφού η τροχαία δεν θα ακινητοποιεί το όχημα -με αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας, αλλά θα επιβάλλει πρόστιμο μόνο στον οδηγό, επιτρέποντας την παραμονή του οχήματος σε κυκλοφορία, καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί από κάποιο άλλο μέλος της οικογένειας.
Όσον αφορά τους οδηγούς μοτοσικλετών, η «νομιμοποίηση της διήθησης», προϋποθέτει ταχύτητα κίνησης έως τα 25 χλμ./ώρα για τους δικυκλιστές που περνούν ανάμεσα από τα ακινητοποιημένα λόγω κυκλοφοριακού φόρτου, αυτοκίνητα.
Αντίστοιχα, όπως είναι υποχρεωτικό το κράνος για κάθε κίνηση δικυκλιστή, έτσι θα γίνει και για τους χρήστες πατινιών και ποδηλάτων- με την επιβολή προστίμου σε περίπτωση μετακίνησης χωρίς κράνος.
Τέλος, με το μεγάλο αριθμό των αυτοκινήτων στους δρόμους, έχει επέλθει και ο αντίστοιχος κορεσμός στο παρκάρισμα. Έτσι πλέον θα ισχύει η απαγόρευση της «παράλληλης» στάθμευσης των δικύκλων, με τον ΚΟΚ που θα ισχύει σύντομα, να υποχρεώνει τα δίκυκλα να παρκάρουν μόνο κάθετα προς το πεζοδρόμιο.