Νέα εποχή για τη Θεσσαλονίκη: Κόβει την κορδέλα στο Μετρό σήμερα (30/11) ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Έφτασε η μεγάλη μέρα
Μία ημέρα μετά τα αποκαλυπτήρια και την ξενάγηση του Κυριάκου Μητσοτάκη στον σταθμό «Βενιζέλου», το Μετρό της Θεσσαλονίκης μπαίνει στην καθημερινότητα των πολιτών μετά από 18 χρόνια αναμονής.
Η σημερινή ημέρα βρίσκει τη μισή κυβέρνηση στη Θεσσαλονίκη εν όψει των εγκαινίων του Μετρό, ενός έργου που μπήκε στον προϋπολογισμό του κράτους πριν 38 χρόνια και υλοποιήθηκε σήμερα.
Σήμερα, λοιπόν, ολοκληρώνεται και επίσημα το μεγάλο αυτό έργο, και ιδίως ο σταθμός Βενιζέλου με τις αραιότητες, ο οποίος πέρασε από 40 κύματα και αποτέλεσε αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης.
Παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και με ομιλία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη αναμένεται σήμερα στις 12 το μεσημέρι να πραγματοποιηθεί η τελετή έναρξης λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, που θα σηματοδοτήσει την είσοδο σε μια νέα εποχή για την πόλη.
Η παράδοση από τον πρωθυπουργό του έργου του Μετρό για χρήση θα γίνει στο αμαξοστάσιο Πυλαίας, όπου βρίσκεται εγκατεστημένο και το υπερσύγχρονο κέντρο ελέγχου της ασφαλούς λειτουργίας του.
Μετά την ολοκλήρωση της τελετής οι πύλες του Μετρό θα ανοίξουν για το κοινό και μέχρι και την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου οι μετακινήσεις των επιβατών θα είναι δωρεάν. Από την Τετάρτη 4/12 θα ισχύει εισιτήριο 0,60 ευρώ, το ίδιο για το Μετρό και τα αστικά λεωφορεία, το οποίο είναι μειωμένο κατά 30 λεπτά από τα 0,90 ευρώ που στοιχίζει σήμερα στα αστικά. Το κόστος της μηνιαίας κάρτας διαδρομών θα ανέρχεται σε 16 ευρώ.
Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, που παραδίδεται σήμερα, έχει μήκος 9,6 χιλιομέτρων, από τον νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία, με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, 13 σταθμούς και ολόκληρη η διαδρομή διαρκεί 17 λεπτά. H εκτίμηση είναι ότι θα εξυπηρετεί 250.000 επιβάτες ημερησίως.
Διαθέτει 18 υπερ – αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, αλλά με συνοδό, και αυτόματες θύρες.
Στα τέλη του 2025 θα παραδοθεί σε χρήση η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά, με επιπλέον 5 σταθμούς, ενώ στους σχεδιασμούς είναι και η επέκταση προς τις δυτικές και βόρειες συνοικίες της Θεσσαλονίκης.
Μια ολόκληρη αρχαία πολιτεία κάτω από τη Θεσσαλονίκη
Στον σταθμό «Βενιζέλου» εκτίθενται σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, που ήρθαν στο φως κατά τις ανασκαφές για τη δημιουργία του Μετρό, με τον πρωθυπουργό να δηλώνει: «Έγινε μια τεράστια προσπάθεια ώστε η πόλη να έχει και αρχαία και μετρό. Πρόκειται για ένα έργο που θα αλλάξει τους ρυθμούς της πόλης».
Η Λίνα Μενδώνη δήλωσε κατηγορηματικά στην ξενάγησή της ότι «απόσπαση και επανατοποθέτηση 3.500 τετραγωνικών μέτρων αρχαιοτήτων, δεν έχει ξαναγίνει» και ότι «η Θεσσαλονίκη μπορεί να σεμνύνεται για κάτι μοναδικό: Για έναν αναπεπταμένο αρχαιολογικό χώρο, ενταγμένο σε ένα μείζον τεχνικό κοινωφελές έργο, αλλά και έναν αρχαιολογικό χώρο που εντάσσεται οργανικά στην καθημερινότητα των πολιτών».
Δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη για την προσωρινή απόσπαση και οριστική επανατοποθέτηση των ευρημάτων, η οποία όπως είπε, «σήμερα δικαιώνεται». «Αν είχε επιλεγεί η πρόταση της κατά χώραν παραμονής των αρχαιοτήτων, είναι βέβαιο ότι το Μετρό δεν θα έχει ολοκληρωθεί σήμερα. Όμως δεν θα υπήρχε ούτε αναδεδειγμένος ο συγκεκριμένος αρχαιολογικός χώρος και ασφαλώς δεν θα υπήρχε ένα πλήθος αρχαιολογικών και ιστορικών τεκμηρίων που αποκαλύφθηκαν από την ανασκαφή και τη μελέτη των υποκείμενων αρχαιολογικών στρωμάτων», είπε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι τότε (το 2019) η κυβέρνηση, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το υπουργείο Πολιτισμού και η Ελληνικό Μετρό, ανέλαβαν να συμβιβάσουν την ολοκλήρωση του έργου, με τη διάσωση και την ανάδειξη των μοναδικών αρχαιολογικών καταλοίπων που είχαν αποκαλύψει οι ανασκαφικές εργασίες στο σταθμό Βενιζέλου.
«Δώσαμε/δώσατε μία υποδειγματική επιστημονική και δεοντολογικά ορθή λύση στην επίπονη εξίσωση, καθώς η αποκάλυψη και η ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων συνδυάστηκε με την αποπεράτωση του τεχνικού έργου, συντελέστηκε ένα πρωτότυπο και καινοτόμο σε παγκόσμια κλίμακα εγχείρημα, το οποίο απαιτούσε κυριολεκτικά χειρουργικές κινήσεις, γνώσεις, εμπειρία, υπευθυνότητα, μέθοδο, σχολαστικότητα και συνεχή εποπτεία», σημείωσε.