Κάμερες τροχαίας: Παρουσιάστηκε από την κυβέρνηση το σχέδιο με τις 1.388 κάμερες και τα sms σε οδικές παραβάσεις

Αναλυτικά το κυβερνητικό σχέδιο
Το κυβερνητικό σχέδιο για την εγκατάσταση 1.388 καμερών στους δρόμους της χώρας, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας, παρουσιάστηκε σήμερα, Πέμπτη 28 Νοεμβρίου, από τους υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, και τον περιφερειάρχη Αττικής, Νίκο Χαρδαλιά. Τη παρουσίαση συντόνισε ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης.
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, αναφέρθηκε ότι οι 6 παραβάσεις που θα βεβαιώνονται ψηφιακά είναι οι εξής:
- Υπέρβαση ορίου ταχύτητας
- Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
- Χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση
- Παράνομη χρήση ΛΕΑ (Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης)
- Οδήγηση οχήματος χωρίς ασφάλιση
- Κυκλοφορία οχήματος χωρίς έγκυρο ΚΤΕΟ
Οι δηλώσεις των πολιτικών προσώπων
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, υπογράμμισε ότι το υπουργείο του, σε συνεργασία με άλλες αρμόδιες υπηρεσίες, θέτει ως κύριο στόχο την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η δράση ψηφιακής διαχείρισης των παραβάσεων σε συνδυασμό με την ενεργοποίηση καμερών, στοχεύει στην εμπέδωση της αποτρεπτικής επίδρασης των κοινοτικών κανόνων του ΚΟΚ και στην οικοδόμηση μιας ευρύτερης κουλτούρας οδικής ασφάλειας. Όλοι συμμετέχουμε σε μια προσπάθεια και οφείλουμε να επιτελέσουμε το μέρος του έργου και της ευθύνης που μας αναλογεί, προκειμένου να ενισχύσουμε το επίπεδο της ασφάλειας στη χώρα μας. Ίσως το κοινό ευρωπαϊκό όραμα για μηδενικό αριθμό θυμάτων από τα τροχαία μέχρι το 2050 να μοιάζει ουτοπικό, αλλά όσο εργαζόμαστε μεθοδικά και συντονισμένα με αυτό το όραμα, κάθε ζωή θα κερδίζεται, είναι ανεκτίμητη».
Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ανέφερε ότι το 2024 είναι καθοριστική χρονιά για τις υπηρεσίες Τροχαίας, προσδιορίζοντας τη χρήση νέων τεχνολογικών εργαλείων, όπως οι κάμερες κυκλοφορίας, ως αναγκαία λύση για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας στους δρόμους. Τόνισε ότι η έξυπνη αστυνόμευση είναι απαραίτητη για να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα, ειδικά η απώλεια νέων ανθρώπων στους δρόμους.
Από την πλευρά του, ο περιφερειάρχης Αττικής, Νίκος Χαρδαλιάς, τόνισε την ανάγκη για αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας, ειδικά στην Περιφέρεια Αττικής, όπου διαχειρίζονται 1.733 χιλιόμετρα οδικού δικτύου και πλήθος άλλων υποδομών. Οι νέες έξυπνες κάμερες θα τοποθετηθούν σε 100 κομβικά σημεία στην Αττική, με στόχο να αποτρέψουν επικίνδυνες παραβάσεις, όπως η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, η οποία καταγράφεται και προλαμβάνεται με τη χρήση των καμερών.
Ο κ. Χαρδαλιάς υπογράμμισε ότι στόχος δεν είναι η επιβολή προστίμων, αλλά η πρόληψη επικίνδυνων παραβάσεων και η προστασία της ανθρώπινης ζωής. Οι κάμερες θα λειτουργούν 24 ώρες το 24ωρο, ακόμη και υπό χαμηλές συνθήκες φωτισμού, και θα καταγράφουν μόνο το πίσω μέρος των οχημάτων, ώστε να διασφαλίζεται η προστασία των προσωπικών δεδομένων των οδηγών.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, αναφέρθηκε στη σημασία της αναβάθμισης του πληροφοριακού συστήματος, το οποίο θα διασφαλίζει την ομαλή λειτουργία των καμερών και τη σύνδεση τους με το κεντρικό σύστημα παραβάσεων:
«εξίσου σημαντικό είναι και το νέο πληροφοριακό σύστημα πάνω στο οποίο θα γίνεται όλη αυτή η δουλειά. Διότι μέχρι σήμερα, ήταν ένα κατακερματισμένο σύστημα αφορούσε και ενέπιπτε και όλη αυτή η αρμοδιότητα και στους Δήμους, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ενιαίος σχεδιασμός […] Σήμερα έχουμε 12 σταθερές κάμερες ταχύτητας στον ΟΑΣΑ κυρίως έλεγχο της λεωφορειολωρίδας. Είναι οι 388 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής, σύμβαση η οποία ήδη έχει υπογραφεί και 17 σταθερές κάμερες ταχύτητας στην Αττική Οδό, οι οποίες δουλεύουν. Οι μελλοντικές ανάγκες, όπως έχουν καταγραφεί στη μέχρι τώρα συνεργασία που είχαμε, αφορούν σε 39 κάμερες για τον ΟΑΣΑ και άλλες 1.316 κάμερες ελέγχου παραβάσεων και ασφάλειας, όπως μας τις έχει δώσει η Τροχαία. Τα 708 από τα σημεία αυτά είναι στην Αττική.
Τι θα κάνουν οι κάμερες για τις οποίες συζητάμε; Αυτά τα οποία λίγο πολύ μπορεί κάποιος να αντιληφθεί. Μιλάμε για όριο ταχύτητας, παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, παραβίαση διάβασης πεζών, μη τήρηση χρήσης κράνους, χρήση κινητού, εξαιρετικά επικίνδυνη παράβαση και αιτία πολλών ατυχημάτων, χρήση ζώνης αλλά και κάτι το οποίο την ώρα αυτή ολοκληρώνεται με την εκκαθάριση των μητρώων των οχημάτων. Δηλαδή αν το αυτοκίνητο το οποίο κυκλοφορεί είναι ασφαλές, έχει περάσει ΚΤΕΟ, είναι ασφαλισμένο ή θα έπρεπε να είναι σε ακινησία και κυκλοφορεί.
Η διαγωνιστική διαδικασία για τις κάμερες θα είναι, όπως ακριβώς αναφέρθηκε νωρίτερα, με παραχώρηση για μία δεκαετία. Στην ουσία ζητάμε από τους αναδόχους να προμηθευτούν τις κάμερες, τα τεχνικά χαρακτηριστικά των οποίων θα προδιαγράφονται στα τεύχη τα οποία στα οποία σήμερα επεξεργαζόμαστε, αλλά θα έχουν και τη συντήρηση και λειτουργία. Ο ανάδοχος δεν θα πληρώνεται με τον αριθμό των καμερών που απλά έβαλε, αλλά με τον αριθμό των καμερών οι οποίες δουλεύουν και αυτό γιατί μέχρι σήμερα δεν ήταν και δεν θα μπορούσε να είναι δουλειά της Τροχαίας το να τρέχει και να συντηρεί κάμερες. Το να τρέχει και να συντηρεί ή να συνδέει στο διαδίκτυο κάμερες για να μπορούν να αποσταλούν τα δεδομένα γρήγορα. Αυτό θα είναι η δουλειά του αναδόχου. Ο διαγωνισμός θα βγει μέχρι το τέλος Γενάρη του 25.
Διαβάστε επίσης: Παπαστεργίου: 1.388 κάμερες θα παρακολουθούν τους δρόμους και θα στέλνουν τροχαίες παραβάσεις
Πάμε και στο πληροφοριακό σύστημα το οποίο είναι εξίσου σημαντικό. Εδώ τι θέλουμε να κάνουμε; Θέλουμε να γίνει κατανοητό ότι πλέον όλο αυτό το σύστημα μπαίνει για να λειτουργήσει, να λειτουργήσει άμεσα και ο πολίτης να γνωρίζει αν έχει κάνει κάποια παραβίαση κάποιου όρου του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ή όχι. Ο σκοπός μας είναι λοιπόν με τη δημιουργία, με την εφαρμογή του συστήματος την ώρα που κάνεις κάποια παράβαση, παραδείγματος χάριν περνάς με κόκκινο να σου έρχεται sms στο κινητό που είναι δηλωμένο στο μητρώο επικοινωνίας, το οποίο θα λέει ότι ελέγχεσαι για την τάδε παράβαση. Γιατί ελέγχεται; Διότι οι παραβάσεις θα πρέπει να βεβαιώνονται από αστυνομικά όργανα. Την ώρα λοιπόν που αυτό συμβαίνει στο πληροφοριακό σύστημα θα γίνεται μία εγγραφή με όλο το ανάλογο υλικό, φωτογραφίες και βίντεο[…]» δήλωσε.