Ολοταχώς για… νέα Τέμπη: Δύο χρόνια μετά την τραγωδία ο ΟΣΕ δε δίνει τα στοιχεία για την ασφάλεια των σηράγγων και την αποκατάσταση δυσλειτουργιών!

Καμιά φορά δεν χωρά κριτική σε όλα αυτά...
Έχουν περάσει σχεδόν δύο χρόνια από την ανείπωτη τραγωδία των Τεμπών με τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών, με τα στοιχεία όμως να μην έχουν καν μοιραστεί εκεί, όπου θα έπρεπε, για να αποκατασταθούν οι δυσλειτουργίες, που έχουν εντοπιστεί στο σιδηρόδρομο.
Όλο αυτό τον καιρό, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) περιμένει τα στοιχεία που έχει ζητήσει από τον ΟΣΕ σε σχέση με τα συστήματα ασφαλείας, αλλά και τα σχέδια εκτάκτων αναγκών για τις μεγάλες σήραγγες του σιδηροδρομικού δικτύου, δηλαδή εκείνες που έχουν μήκος άνω των 1.000 μέτρων, όπως μεταφέρει το ρεπορτάζ του Έθνους, τη στιγμή που υπάρχει κατεπείγουσα παρέμβαση για την τραγωδία.
Τα στοιχεία που ζητούνται και… δε δίνονται
Σύμφωνα με τη σχετική αλληλογραφία, η ΡΑΣ είχε ζητήσει από τον ΟΣΕ συγκεκριμένα δεδομένα για τις σήραγγες, βασιζόμενη τόσο στις αυτοψίες της Πυροσβεστικής που είχαν πραγματοποιηθεί από τον Μάρτιο του 2023, μόλις λίγες ημέρες μετά την τραγωδία στα Τέμπη, όσο και σε άλλες πηγές. Ωστόσο, τα αιτούμενα στοιχεία δεν έχουν ακόμη παρασχεθεί από τον ΟΣΕ. Ως αποτέλεσμα, η Αρχή ξεκίνησε τη διαδικασία ακρόασης του Οργανισμού για παραβάσεις που σχετίζονται αφενός με την υποχρέωση του διαχειριστή υποδομής να παρέχει τα απαραίτητα στοιχεία χωρίς αδικαιολόγητες καθυστερήσεις και αφετέρου με την ασφάλεια της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας.
Τα στοιχεία που ζητά η ΡΑΣ αφορούν 15 σήραγγες του δικτύου. Μία από τις βασικές παραβάσεις για τις οποίες καλείται να δώσει εξηγήσεις ο ΟΣΕ αφορά το γεγονός ότι σε ορισμένες σήραγγες –συγκεκριμένα στις σήραγγες Ευταξία, Κακιάς Σκάλας, Αγίων Θεοδώρων, Τεμπών και Πλαταμώνα– το σχέδιο έκτακτης ανάγκης δεν είναι συμβατό με τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις αυτοδιάσωσης, εκκένωσης, πυρόσβεσης και διάσωσης. Το πόρισμα της Πυροσβεστικής είχε καταλήξει στο ίδιο συμπέρασμα, σημειώνοντας μάλιστα ότι, μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, οι αυτοψίες δεν περιέλαβαν δύο σήραγγες –των Αγίων Αναργύρων και της Κακιάς Σκάλας– καθώς στελέχη του ΟΣΕ δεν προσήλθαν εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος για τη διενέργεια των ελέγχων.
Η έναρξη της διαδικασίας ακρόασης σχετίζεται με την αδράνεια του ΟΣΕ να αντιμετωπίσει περιπτώσεις μη συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις ασφαλούς λειτουργίας των σηράγγων. Παρά την κρίσιμη σημασία της διασφάλισης της ασφάλειας, δεν έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα για την εξάλειψη αυτών των προβλημάτων. Επιπλέον, τα σχέδια έκτακτης ανάγκης για τις σήραγγες παραμένουν μη επικαιροποιημένα, στερώντας από τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης σημαντικές πληροφορίες που θα μπορούσαν να έχουν στη διάθεσή τους εκ των προτέρων.
Ειδικότερα, από τον Ιανουάριο είχε αναφερθεί ότι είχαν αφαιρεθεί οι θύρες εξόδων διαφυγής στις σήραγγες Πλαταμώνα και Τεμπών. Στον ΟΣΕ είχε δοθεί προθεσμία να απαντήσει έως τα τέλη του ίδιου μήνα σχετικά με τα μέτρα που έχουν ληφθεί ή προγραμματίζονται για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων. Ωστόσο, η προθεσμία αυτή πέρασε χωρίς καμία επίσημη απάντηση.
Η απόφαση της ΡΑΣ να καλέσει τον ΟΣΕ σε ακρόαση έρχεται λίγες μόνο ημέρες μετά τις αποκαλύψεις ότι ο Οργανισμός άνοιξε τμήμα γραμμής για κυκλοφορία χωρίς να έχει λάβει την απαιτούμενη έγκριση ασφάλειας από την Αρχή. Την ίδια στιγμή, νέα περιστατικά που πλησίασαν σε ατυχήματα και συγκρούσεις συνεχίζουν να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, υπογραμμίζοντας τη σοβαρότητα των προβλημάτων.
Η ΡΑΣ βρίσκεται ήδη σε διαδικασία διερεύνησης του περιστατικού λανθασμένης χάραξης γραμμής, το οποίο προκάλεσε την κατεύθυνση συρμού του Προαστιακού Σιδηροδρόμου προς τη γραμμή του μετρό πριν από περίπου 1,5 μήνα. Η έρευνα επικεντρώνεται στον έλεγχο της συμμόρφωσης με τους κανονισμούς, τις διατάξεις της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, καθώς και τις απαιτήσεις του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας (ΣΔΑ) της ΣΕ HELLENIC TRAIN. Στόχος είναι η αξιολόγηση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών, βάσει των διαθέσιμων ενδείξεων και αποδεικτικών στοιχείων που έχει συλλέξει η Αρχή.
Η ΡΑΣ ενέκρινε την επικαιροποίηση της έγκρισης ασφαλείας για το τμήμα που είχε υποστεί ζημιές από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias, ζητώντας, ωστόσο, την προσκόμιση επιπρόσθετων στοιχείων πέρα από αυτά που υπέβαλε ο ΟΣΕ τις τελευταίες δύο ημέρες, μετά από σχετικές καταγγελίες μηχανοδηγών.
Συγκεκριμένα, με απόφαση που αναρτήθηκε την Τετάρτη (27/11) στη Διαύγεια, η ΡΑΣ προχώρησε στην επικαιροποίηση της Έγκρισης Ασφάλειας του ΟΣΕ, περιλαμβάνοντας τα τμήματα ανόδου «Άγιος Στέφανος Ξ. – Δομοκός» και «Παλαιοφάρσαλος – Μεζούρλος». Η επικαιροποίηση τίθεται σε ισχύ από τις 27/11/2022 και έχει διάρκεια έως τις 03/10/2026.
Παρόλα αυτά, η ΡΑΣ ζητά από τον ΟΣΕ την εκπόνηση και υποβολή σχεδίου δράσης για την παρακολούθηση των μέτρων που έχουν ληφθεί για τη συγκεκριμένη διαδρομή, σύμφωνα με τον κανονισμό ΕΕ 1078/2012, έως τις 27/12/2024. Επιπλέον, απαιτείται η υποβολή σχεδίου δράσης που να αφορά τα εναπομείναντα προβληματικά σημεία μέχρι τις 13/12/2024.