Ο Ηλεκτρικός επεκτείνεται μαζί με το Μετρό: Το σχέδιο των νέων σταθμών για να ανασάνει η Αττική

Το τοπίο στο Λεκανοπέδιο αλλάζει
Στο πλαίσιο του σχεδίου ενίσχυσης των σιδηροδρομικών υποδομών στην Αθήνα, εκτός από τη νέα γραμμή 4 του μετρό, προγραμματίζεται και η επέκταση της γραμμής 1, του Ηλεκτρικού.
Η νέα αυτή επέκταση, που ζητήθηκε από το ΚΠΙΣΝ για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επισκεπτών του, ενδέχεται να αρχίσει να υλοποιείται μέσα στα επόμενα χρόνια, περιλαμβάνοντας τέσσερις επιπλέον σταθμούς.
Διαβάστε επίσης: Μετρό: «Σαρδελοποίηση» και καθυστερήσεις – Τι φταίει πότε θα έρθουν νέα βαγόνια
Η νέα επέκταση θα περιλαμβάνει ένα υπόγειο τμήμα που θα περνά από τέσσερις στάσεις, καταλήγοντας στο πολιτιστικό ίδρυμα και ξεκινώντας από την περιοχή των Πετραλώνων. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι νέες γραμμές του τμήματος προς το ΚΠΙΣΝ, οι οποίες θα συνδέονται και με τον σταθμό Θησείου, θα είναι οι εξής:
- Άνω Πετράλωνα
- Πλατεία Δαβάκη
- Λόφος Φιλαρέτου
- Κέντρο Πολιτισμού
Το έργο, για το οποίο έχει ολοκληρωθεί μελέτη χάραξης, θα έχει προϋπολογισμό περί τα 450 εκατομμύρια ευρώ, όπως είχε ενημερώσει προ μηνών o Γενικός Διευθυντής του ΚΠΙΣΝ, Δημήτρης Πρωτοψάλτου.
Το Ίδρυμα αιτείται εδώ και χρόνια τη δημιουργία μίας τέτοιας γραμμής, δεδομένων των τεράστιων αρθμών που δέχεται σε επισκέπτες, και την αντιστρόφως ανάλογη ευκολία πρόσβασης με τις συγκοινωνίες.
Η επέκταση προς Βαρυμπόμπη και η υπογειοποίηση
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα», η επέκταση του δικτύου του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου (σημερινή γραμμή 1) από την Κηφισιά έως τον Άγιο Στέφανο και η υπογειοποίηση των γραμμών από το Νέο Φάληρο έως τον Πειραιά αποτελούν «παλαιά» έργα που «πάγωσαν» στα χρόνια της οικονομικής κρίσης και των Μνημονίων.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, σύμφωνα με προκαταρκτική μελέτη του 2006, το σχέδιο αφορούσε την επέκταση της γραμμής του ΗΣΑΠ από την Κηφισιά μέχρι και τον Άγιο Στέφανο, με νέες στάσεις σε Καστρί, «Νάρκισσο», Δροσιά, Άνοιξη και Άγιο Στέφανο. Το σχέδιο «πάγωσε» το 2010, ωστόσο, ο σχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία τερματικού σταθμού στον κόμβο της Βαρυμπόμπης. Η επέκταση συνολικού μήκους περίπου 3 χλμ. θα περιλαμβάνει την υπογειοποίηση των γραμμών αμέσως μετά το ΚΑΤ, με τον σταθμό της Κηφισιάς να γίνεται πλέον υπόγειος και τη γραμμή να κατευθύνεται προς τη Νέα Ερυθραία, καταλήγοντας στον Κόμβο Βαρυμπόμπης, όπου θα είναι δυνατή η μετεπιβίβαση για όσους κινούνται στην εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας.
Το σχέδιο για την υπογειοποίηση της γραμμής 1 του μετρό (πρώην ΗΣΑΠ) στο τμήμα από το Νέο Φάληρο μέχρι τον Πειραιά χρονολογείται πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Σήμερα το έργο της υπογειοποίησης των γραμμών βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα του Δήμου Πειραιά. Οι μελέτες που εκπονήθηκαν πριν από την Ολυμπιάδα του 2004 για την υπογειοποίηση της γραμμής 1 του μετρό στο τμήμα Φάληρο-Πειραιάς προέβλεπαν τη «βύθιση» των γραμμών μετά τον σταθμό του Νέου Φαλήρου και την «ανύψωσή» τους λίγο πριν από την είσοδο στον τερματικό σταθμό του Πειραιά. Επίσης, προέβλεπαν τη δημιουργία ενός ενδιάμεσου σταθμού με το όνομα «Καμίνια», στην περιοχή του παλαιού καπνεργοστασίου του Κεράνη.
Αυτές είναι όλες οι νέες επεκτάσεις του Μετρό στο Λεκανοπέδιο – Οι περιοχές και οι μελλοντικοί σταθμοί
Οι μελέτες και οι διαδικασίες για τις επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας βρίσκονται σε εξέλιξη.
Η πιο προχωρημένη επέκταση αφορά τη Γραμμή 2 προς το Ίλιον, με μήκος περίπου 4 χλμ. και τρεις σταθμούς: Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος. Στο ίδιο έργο περιλαμβάνονται επίσης η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα, καθώς και η κατασκευή ενός υπόγειου χώρου στάθμευσης.
Ο σταθμός «Παλατιανή» θα βρίσκεται στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ανδρέα Παπανδρέου και θα διαθέτει δύο εισόδους εκατέρωθεν της Οδού Θηβών.
Ο σταθμός «Ίλιον» θα τοποθετηθεί στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ελαιών και θα παρέχει δύο εισόδους εκατέρωθεν της οδού Θηβών, με πρόβλεψη για σύνδεση με τον μελλοντικό Σταθμό της Γραμμής 4 προς Πετρούπολη. Ο σταθμός «Άγιος Νικόλαος» θα τοποθετηθεί κάτω από την ομώνυμη οδό και σε τμήμα του χώρου πρασίνου μεταξύ των οδών Παραμυθιάς, Ολύνθου, Ζίτσης και Αγ. Νικολάου.
Η μελλοντική λειτουργία της επέκτασης και οι τρέχουσες ανάγκες καθιστούν απαραίτητη τη δημιουργία επιπλέον χώρων αμαξοστασίου.
Έτσι, θα προχωρήσει η επέκταση του Αμαξοστασίου του Ελαιώνα σε γειτονική περιοχή 20 στρεμμάτων, στη γωνία των οδών Αγίας Άννης και Πιερίας. Παράλληλα, απαιτείται αναβάθμιση ή αντικατάσταση ορισμένων ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων στις Γραμμές 2 και 3.
Το σύστημα ψηφιακής μετάδοσης δεδομένων θα αναβαθμιστεί ή θα αντικατασταθεί σε όλους τους σταθμούς των Γραμμών 2 και 3. Οι αλλαγές αυτές θα απαιτήσουν νέο εξοπλισμό και λογισμικό τόσο στο Κέντρο Ελέγχου στο Σύνταγμα όσο και τοπικά, χωρίς να διακοπεί η λειτουργία των Γραμμών.
Το πρώτο στάδιο του διαγωνισμού ξεκίνησε τον Μάιο του 2023 και έχει ολοκληρωθεί, ενώ σύντομα θα ακολουθήσει το δεύτερο στάδιο με την κατάθεση οικονομικών προσφορών. Η κατασκευή αναμένεται να ξεκινήσει το 2026 και να ολοκληρωθεί το 2031. Για τη Γραμμή 2 μελετάται και μελλοντική επέκταση με τρεις επιπλέον σταθμούς προς Καματερό, Ζεφύρι και Αχαρνές.
Γραμμή 2 – Επέκταση προς Γλυφάδα
Σε προκαταρκτικό στάδιο βρίσκεται η μελέτη για την επέκταση της Γραμμής 2 από τον υφιστάμενο σταθμό Ελληνικό προς Γλυφάδα συνολικού μήκους σήραγγας 4,5 χλμ. και τριών νέων σταθμών.
Ο πρώτος χωροθετείται στην Άνω Γλυφάδα, κάτω από την Πλατεία Μακεδονίας, ο δεύτερος στη συμβολή της Βουλιαγμένης με τη Γρηγορίου Λαμπράκη και ο τρίτος και τελευταίος στην πλατεία Αγίου Κωνσταντίνου στη Γλυφάδα.
Σύμφωνα με τους αρμόδιους παράγοντες της Ελληνικό Μετρό η επεκτασιμότητα του Μετρό της Αθήνας είναι δεδομένη, εντός του πλαισίου ωρίμανσης των μελετών και υπό την αίρεση της χρηματοδότησης.
Οι μελλοντικές επεκτάσεις
Ο σχεδιασμός των επεκτάσεων είναι άλλο ένα σημαντικό τμήμα του αντικειμένου της εταιρείας. Στην Αθήνα ο αρμόδιος αυτού του επιπέδου σχεδιασμού είναι ο ΟΑΣΑ. Τον παρόντα χρόνο υλοποιεί τη συγκοινωνιακή μελέτη της Αττικής, από όπου θα προκύψουν και ο σχεδιασμός, η σκοπιμότητα και η βιωσιμότητα των επεκτάσεων του δικτύου Μετρό.
Έχουν μελετηθεί από την Ελληνικό Μετρό σε προκαταρκτικό στάδιο η επέκταση της Γραμμής 2 νότια προς Γλυφάδα και η επέκταση του Μετρό προς Καλλιθέα, εξασφαλίζοντας τη σύνδεση του ΚΠΙΣΝ ( Ίδρυμα Νιάρχος) με το δίκτυο του Μετρό.
Έχει διερευνηθεί η επέκταση της Γραμμής 4 δυτικά, από το σταθμό «Άλσος Βεΐκου» προς τους δήμους Ιλίου και Πετρούπολης, η οποία θα διέρχεται από τους δήμους Νέας Ιωνίας και Νέας Φιλαδέλφειας, με δυνατότητα μετεπιβίβασης στις Γραμμές 1 και 2. Ομοίως, η επέκταση της Γραμμής 4 βόρεια, από το σταθμό «Κατεχάκη» προς Μαρούσι, Πεύκη και Λυκόβρυση, με δυνατότητα μετεπιβίβασης στη Γραμμή 1.
Επίσης, έχει μελετηθεί κλάδος της Γραμμής 4 από το σταθμό «Ευαγγελισμός» προς την ΠΥΡΚΑΛ, με δικτύωση στις Γραμμές 2 και 3. Ο κλάδος θα αποτελέσει τμήμα της μελλοντικής Γραμμής 5 προς Χαϊδάρι. Τέλος, διερευνάται η επέκταση της Γραμμής 1 βόρεια, από το σταθμό «Κηφισιά», προς Νέα Ερυθραία και την Εθνική Οδό (κόμβος Βαρυμπόμπης).