ΑΡΧΙΚΗ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑ

SOS δήμων για τον Κηφισό: Ανησυχία για τις αντοχές του σε περίπτωση µεγάλης βροχόπτωσης

Κατά τις πρόσφατες εργασίες καθαρισμού στον Κηφισό απομακρύνθηκαν τόνοι από μπάζα και απορρίμματα. Τα πλακοσκεπή τμήματα του ποταμού είχαν αφεθεί εδώ και δεκαετίες χωρίς συντήρηση.

∆ήµαρχοι των περιοχών του Κηφισού εκφράζουν τον προβληµατισµό τους για το αν θα «αντέξει» σε µια µεγάλη βροχόπτωση, σηµειώνοντας ότι οι υποδοµές είναι σχεδιασµένες και κατασκευασµένες σε άλλες εποχές, µε πολύ πιο ήπιο κλίµα, και δεν επαρκούν για να εξασφαλίσουν τους κατοίκους, τα κτίρια, τους δηµόσιους χώρους. Στο ίδιο µήκος κύµατος και η Περιφέρεια Αττικής, που έπειτα από χρόνια, καθάρισε την υπόγεια κοίτη του Κηφισού και περιµένει ένα ολιστικό σχέδιο από το υπουργείο Υποδοµών, τονίζοντας ότι λίγο περισσότερο νερό να πέσει, θα δηµιουργηθεί τεράστιο πρόβληµα γιατί όλα τα αντιπληµµυρικά είναι σχεδιασµένα στο παρελθόν, όπως αναφέρει η εφημερίδα Καθημερινή.

AD: mytest

για το ενδεχόµενο να µην «αντέξει» ο Κηφισός µια µεγάλη βροχόπτωση εκφράζουν οι δήµαρχοι των παρακηφισίων περιοχών. Τη στάση τους ενισχύει έκθεση του ΕΜΠ, σύµφωνα µε την οποία στην πιο ευάλωτη σε πληµµύρα ζώνη, στο νότιο τµήµα του Κηφισού, κατοικούν περίπου 250.000 άνθρωποι και βρίσκονται εκατοντάδες σηµαντικές υποδοµές. Χαρακτηριστικό είναι ότι η Περιφέρεια Αττικής δεν επιτρέπει πλέον τη σύνδεση νέων δικτύων οµβρίων µε τον Κηφισό και τον Ιλισό, καθώς θεωρούνται ότι έχουν υπερβεί το όριό τους.

Η συζήτηση µε θέµα «Κηφισός ώρα µηδέν» διοργανώθηκε χθες από τον ∆ήµο Νίκαιας – Ρέντη, µε την επιστηµονική στήριξη του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος της Σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ. «Οι αστικές υποδοµές είναι σχεδιασµένες και κατασκευασµένες σε άλλες εποχές, µε πολύ πιο ήπιο κλίµα και δεν επαρκούν για να εξασφαλίσουν τους κατοίκους, τα κτίρια, τους δηµόσιους χώρους», ανέφερε ο δήµαρχος Νίκαιας Ρέντη Κωνσταντίνος Μαραγκάκης. «Επιπλέον, καλούµαστε να αντιµετωπίσουµε προβλήµατα όπως η ρύπανση, η παραβατικότητα και η ανεξέλεγκτη δόµηση», ανέφερε, σηµειώνοντας ότι επιχειρήσεις κατά µήκος της λεωφόρου Κηφισού απορρίπτουν βιοµηχανικά απόβλητα στο ποτάµι. Η µελέτη, χρηµατοδότηση και υλοποίηση νέων αντιπληµµυρικών έργων, σε συνδυασµό µε λύσεις αποθήκευσης και αξιοποίησης των επιφανειακών υδάτων πρέπει να αποτελεί προτεραιότητά µας», είπε ο δήµαρχος. Κατέθεσε, τέλος, πρόταση για την αξιοποίηση των παρακηφισίων περιοχών ως ζωνών αναψυχής.

(ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ/EUROKINISSI)

«Εκτεθειµένες» υποδοµές

Τη συµπεριφορά του Κηφισού στο ενδεχόµενο πληµµύρας, µε ανάλυση και αποτίµηση του πληµµυρικού κινδύνου, ανέλυσε και έκθεση του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος του ΕΜΠ, σύµφωνα µε την οποία µέσα στην ευάλωτη ζώνη περί τον Κηφισό βρίσκονται 146 σχολεία, 45 αθλητικές εγκαταστάσεις, 35 µνηµεία, 7 µονάδες υγείας, 6 αστυνοµικά τµήµατα, 3 πυροσβεστικοί σταθµοί και ένας υποσταθµός του Α∆ΜΗΕ. Το µεγαλύτερο µέρος των «εκτεθειµένων» σε περίπτωση πληµµύρας καίριων υποδοµών βρίσκεται στα όρια των ∆ήµων Πειραιά, Αθηναίων, Νίκαιας – Ρέντη και Μοσχάτου – Ταύρου.

Τον λόγο πήραν οι δήµαρχοι, οι οποίοι είχαν ο καθένας να καταθέσει κάποια ιστορία… απείρου κάλλους. «Το 2007 έγινε η αρχική µελέτη για ένα µεγάλο αντιπληµµυρικό έργο στην περιοχή µας, µε επίκεντρο τη λαχαναγορά», ανέφερε ο Ανδρέας Ευθυµίου, δήµαρχος Μοσχάτου – Ταύρου. «Η µελέτη επικαιροποιήθηκε το 2011. Το έργο δηµοπρατήθηκε το 2016 και ξεκίνησε το 2018. Το 2019 ο εργολάβος το εγκατέλειψε προφασιζόµενος την αύξηση του κόστους λόγω ενεργειακής κρίσης, κάτι που το υπουργείο Υποδοµών έκανε δεκτό το 2020. Τώρα ακούµε… ότι µελετάται εκ νέου».

«Η Περιφέρεια εκπόνησε µια µελέτη για τα απαραίτητα έργα

στη δυτική Αθήνα, προτείνοντας σταδιακή διεύρυνση των αγωγών οµβρίων και άλλα έργα. Οταν ρωτήσαµε τους µελετητές αν ασχολήθηκαν µε τον Κηφισό, µας είπαν “όχι, γιατί δεν υπάρχει λύση”», ανέφερε ο Παν. Αδαµάκης, αντιδήµαρχος τεχνικών έργων στο Περιστέρι. «Είµαστε πολύ προβληµατισµένοι. Υπάρχουν περιοχές σε όλους τους δήµους που δεν έχουν καν δίκτυο οµβρίων – εµείς αναθέσαµε µελέτη για να κατασκευάσουµε δίκτυο οµβρίων στην περιοχή Τσαλαβούτα και η Περιφέρεια Αττικής δεν ενέκρινε τη µελέτη. Η αιτιολογία είναι ότι δεν µπορούσε να επιτρέψει να αυξηθεί η ποσότητα των απορροών που καταλήγει στον Κηφισό, γιατί είναι ήδη στο “κόκκινο”».

«Μετά τις πληµµύρες του 2014-15 κατασκευάστηκε στο “τριεθνές” (σ.σ. στα όρια Περιστερίου – Αγίων Αναργύρων και Ιλίου) ένα µεγάλο αντλιοστάσιο, που κόστισε 6 εκατ. ευρώ. Το 2019 το έργο τελείωσε και εµείς για χρόνια τσακωνόµασταν ποιανού ευθύνη είναι και ποιος θα το λειτουργήσει», ανέφερε η δήµαρχος Ιλίου, Ανδριάνα Αλεβίζου Κουκουβίνου. «Αποφασίσαµε λοιπόν να το αναλάβουµε εµείς και τον Ιανουάριο το παραλάβαµε επισήµως. ∆ιαπιστώσαµε ότι όχι µόνο δεν έχει λειτουργήσει ή συντηρηθεί ποτέ, αλλά έχει πλέον λεηλατηθεί. Πήγα σε όλα τα υπουργεία και µου έλεγαν ότι πρέπει πρώτα να λειτουργήσει για να διεκδικήσουµε πόρους για τη συντήρηση. Ο µόνος που µας άκουσε ήταν ο περιφερειάρχης Νίκος Χαρδαλιάς, που µας ζήτησε να µελετήσουµε πόσο θα κοστίσει η επαναλειτουργία του για να βοηθήσει η Περιφέρεια – ο µελετητής εκτιµά ότι το κόστος θα ξεπεράσει τις 400.000 ευρώ».

(ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ/EUROKINISSI)

Προσφυγή στο ΣΤΕ

«Εχουµε προσφύγει στο ΣΤΕ κατά του εγκιβωτισµού του τελευταίου ανοιχτού τµήµατος του Κηφισού», ανέφερε ο δήµαρχος Νέας Φιλαδελφείας – Νέας Χαλκηδόνας Γιάννης Τοµπούλογλου. «Αντί να κλείσουν το ποτάµι, πρέπει να κάνουν έργα στην παρόχθια ζώνη. Η µάντρα του κοιµητηρίου του Κόκκινου Μύλου, αλλά και ένα τµήµα του αµαξοστασίου του ΗΛΠΑΠ είναι “στον αέρα”. ∆ύο πεζογέφυρες στις οδούς Βενιζέλου και Ξάνθου κινδυνεύουν να πέσουν µέσα στον Ποδονίφτη – κι αν αυτό συµβεί σε µια ισχυρή βροχόπτωση, θα µπλοκάρουν το ρέµα και θα πληµµυρίσει όλο το κέντρο της πόλης. Είµαστε εξαιρετικά ανήσυχοι».

«Η Περιφέρεια Αττικής καθάρισε για πρώτη φορά την υπόγεια κοίτη του Κηφισού. Αναλάβαµε πρόσφατα την αρµοδιότητα, η οποία είναι πολύ µεγάλη, χωρίς να δοθούν αντίστοιχοι πόροι», ανέφερε η αντιπεριφερειάρχης Πειραιά, Σταυρούλα Αντωνάκου. «Περιµένουµε ένα ολιστικό σχέδιο από το υπουργείο Υποδοµών. Λίγο περισσότερο νερό να πέσει θα δηµιουργηθεί τεράστιο πρόβληµα γιατί όλα τα αντιπληµµυρικά έργα είναι σχεδιασµένα στο παρελθόν».

Τα αντιπληµµυρικά έργα είναι σχεδιασµένα µε βάση δεδοµένα άλλων εποχών, η ποσότητα των απορροών είναι στο «κόκκινο», ενώ στα προβλήµατα προστίθενται η ρύπανση και η ανεξέλεγκτη δόµηση.