Ανήκουστη αποκάλυψη για τους Αρχαίους Ελληνες – Αυτός ήταν ο λόγος που προτιμούσαν να παντρευτούν τα ξαδέρφια τους

Τα ύστερα του κόσμου
Ως πρωτόγνωρη για το παγκόσμιο αρχείο DNA χαρακτηρίζεται από νέα αρχαιολογική μελέτη η τάση που καταγράφεται υπέρ της ενδογαμίας στην Αρχαία Ελλάδα, κυρίως τη νησιωτική, όπου οι γάμοι μεταξύ πρώτων εξαδέλφων όχι απλώς επιτρέπονταν αλλά και ενθαρρύνονταν, με σκοπό τη διατήρηση της περιουσίας εντός της οικογένειας. Με την ευκαιρία, δείτε την εθιμική γιορτή των Αρχαίων Ελλήνων που γίνονταν όργια.
Σύμφωνα με εκτενή επιστημονική έκθεση που δημοσιεύεται στην έγκυρη επιθεώρηση Nature και υπογράφεται από διεθνή ομάδα επιστημόνων με επικεφαλής την Ειρήνη Σκουρτανιώτη, του Ινστιτούτου Εξελικτικής Ανθρωπολογίας Μαξ Πλανκ στη Λειψία, στη Γερμανία, ο έλεγχος των χρωμοσωμάτων από 102 σορούς Αρχαίων Ελλήνων στην ηπειρωτική και τη νησιωτική Ελλάδα οδηγεί σε πολλά συμπεράσματα για τον τρόπο ζωής προ της ομηρικής εποχής.
Κεντρικό εύρημα αποτελεί η διαπίστωση της κοινής καταγωγής των Κρητών με τους κατοίκους της ηπειρωτικής Ελλάδας από τη Νεολιθική και την Εποχή του Χαλκού, παρά τις προσμίξεις που προέκυψαν αργότερα από λαούς της Ανατολής.
«Έχουμε αναλύσει πρόσφατα δεδομένα σε όλο το γονιδίωμα από 102 αρχαία άτομα από την Κρήτη, την ηπειρωτική Ελλάδα και τα νησιά του Αιγαίου, που εκτείνονται από τη Νεολιθική έως την Εποχή του Σιδήρου. Διαπιστώσαμε ότι οι πρώτοι αγρότες από την Κρήτη είχαν την ίδια καταγωγή με άλλους σύγχρονους νεολιθικούς Αιγαίους. Αντίθετα, το τέλος της Νεολιθικής περιόδου και η επόμενη Πρώιμη Εποχή του Χαλκού σημαδεύτηκαν από την “ανατολική γονιδιακή ροή”, η οποία ήταν κατά κύριο λόγο ανατολικής προέλευσης στην Κρήτη», σύμφωνα με την επιστημονική δημοσίευση.
«Επιβεβαιώνοντας προηγούμενα ευρήματα για πρόσθετες καταγωγές της Κεντρικής/Ανατολικής Ευρώπης στην ελληνική ηπειρωτική χώρα από τη Μέση Εποχή του Χαλκού, βλέπουμε επιπλέον ότι τέτοιου είδους γενετικά ίχνη εμφανίστηκαν στην Κρήτη σταδιακά από τον 17ο έως τον 12o αιώνα π.Χ., περίοδο κατά την οποία η επιρροή της ηπειρωτικής χώρας στο νησί αυξήθηκε», προσθέτει η έρευνα.
«Τα αποτελέσματά μας υπογραμμίζουν τις δυνατότητες των αρχαιογονιδιωματικών προσεγγίσεων στο Αιγαίο για την αποκάλυψη της αλληλεπίδρασης γενετικής πρόσμιξης, συζυγικών και άλλων πολιτισμικών πρακτικών», αναφέρεται στην έρευνα.
Οι επιστήμονες επισημαίνουν ακόμη πως «η βιολογική και πολιτισμική διασύνδεση εντός του Αιγαίου υποστηρίζεται επίσης από την εύρεση συγγενικής ενδογαμίας που ασκείται σε υψηλές συχνότητες, πρωτόγνωρη στο παγκόσμιο αρχαίο αρχείο DNA». ‘Όπως εξηγούν, οι αρχαιολόγοι και βιολόγοι που συνεργάστηκαν για τη μελέτη αυτή, οι γάμοι μεταξύ συγγενών, και κυρίως εξαδέλφων, αποτελούσαν κοινή πρακτική που σκοπό είχε την προστασία της ακίνητης περιουσίας από σφετεριστές.
Ο καθηγητής Αρχαιολογίας Φίλιπ Στόκχαμερ, εκ των κύριων συγγραφέων της μελέτης, δήλωσε στο CNN πως περίπου οι μισοί από αυτούς που ζούσαν στα νησιά του Αιγαίου παντρεύτηκαν τα ξαδέρφια τους, ενώ το ποσοστό στην ηπειρωτική χώρα ήταν περίπου το ένα τρίτο – επίσης διόλου ευκαταφρόνητο.
Πρωτοφανές παγκοσμίως επιστημονικό εύρημα
«Οι επιστήμονες έχουν μελετήσει χιλιάδες προγονικά γονιδιώματα και δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου στοιχεία για κοινωνίες στο παρελθόν γάμου μεταξύ εξαδέλφων. Από ιστορική άποψη, αυτό είναι πραγματικά ιδιαίτερο», πρόσθεσε.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι σε περιοχές όπως ο Άγιος Χαράλαμπος στην ανατολική Κρήτη, όπου εντοπίστηκαν πολύτιμα αρχαιολογικά ευρήματα για τους επιστήμονες της εξελικτικής βιολογίας, από τα κοινά στοιχεία DNA που φανερώνουν γάμους μεταξύ εξαδέλφων το 80% αφορούσαν σε πρώτα ξαδέρφια και το 20% δεύτερα.
Οι λόγοι της κοινωνικής αυτής πρακτικής φαίνεται να είναι κατά κύριο λόγο οικονομικοί: «Όλο το κίνητρο ήταν να διατηρήσουν τη γη στα πλαίσια της οικογένειας. Αν δείτε τι καλλιεργούσαν οι άνθρωποι, ήταν σταφύλια και ελιές για ελαιόλαδο, αλλά τόσο τα σταφύλια όσο και οι ελιές που σήμαινε ότι οι ίδιοι άνθρωποι έπρεπε να βρίσκονται σε ένα συγκεκριμένο μέρος για δεκαετίες. Αν παντρεύεσαι μέλος της οικογένειάς σου, σημαίνει ότι επικεντρώνεσαι στο να μείνεις στην ίδια περιοχή», εξήγησε ο κ. Στόκχαμερ.
Οι επιστήμονες υπογραμμίζουν ακόμη ότι ενώ η ηπειρωτική Ελλάδα βίωσε παρακμή στα τέλη της τρίτης χιλιετίας και τις αρχές της δεύτερης χιλιετίας προ Χριστού, η Κρήτη σημείωνε απρόσκοπτη πρόοδο. «Με την εμφάνιση των πρώτων ανακτόρων κατά τον 19ο αιώνα π.Χ. στη Μεσομινωική περίοδο, οι κοινωνίες του νησιού εξελίχθηκε με μια άγνωστη μέχρι τότε πολυπλοκότητα στην τέχνη, την αρχιτεκτονική και τις κοινωνικές πρακτικές», επισημαίνει η έρευνα.
Πηγή: Nature, CNN
Οι σ@ξου@λικ@ς συνήθειες στην αρχαία Ελλάδα: Οι μέντορες, η ομοφυλοφιλία, οι δονητές και η αυτοϊκανοποίηση των γυναικών
Η σ@ξου@λ@κ@ συμπεριφορά στην Αρχαία Ελλάδα δεν συνοδευόταν από το κοινωνικό στίγμα που υπάρχει στη σύγχρονη εποχή. Το σ@ξ ήταν μία φυσική και υγιής δραστηριότητα, ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης ζωής των αρχαίων Ελλήνων. Η ομοφυλοφιλία ήταν αποδεκτή και αντιμετωπιζόταν περισσότερο ως προσωπική επιλογή, παρά ως σ@ξου@λικ@ διαστροφή. Ενώ, αυτά είναι τα αηδιαστικά “σνακ” προτιμούσαν οι Αρχαίοι Έλληνες.
Οι γυναίκες από τη Λέσβο Οι ομοφυλόφιλες γυναίκες αποκαλούνται «λεσβίες», επειδή έχει επικρατήσει η αντίληψη ότι οι γυναίκες που κατάγονταν από το νησί της Λέσβου επιδίδονταν στον ομοφυλόφιλο έρωτα. Η άποψη βασίζεται κυρίως στο έργο της ποιήτριας Σαπφούς, που ύμνησε την ομορφιά και τον έρωτα μεταξύ γυναικών. Όμως, η ετικέτα της «λεσβίας» αποδόθηκε πολύ μεταγενέστερα, γύρω στον 19ο αιώνα μ.Χ. Στην Αρχαία Ελλάδα η λέξη «λεσβιάζειν» σήμαινε «εφαρμόζω στοματικό έρωτα».
Οι μέντορες
Η σεξουαλικότητα των αρχαίων Ελλήνων προκαλεί αντιδράσεις στη σύγχρονη εποχή, γιατί αντιμετωπίζεται με αυστηρά ηθικά και κοινωνικά κριτήρια, πολύ διαφορετικά από αυτά που ίσχυαν 2,5 χιλιάδες χρόνια πριν.
Η σχέση ενός μεγαλύτερου άντρα με έναν νεαρό ήταν διαδεδομένη, ειδικά στα ανώτερα κοινωνικά στρώματα ορισμένων πόλεων-κρατών. Όμως, είχε κυρίως διδακτικό χαρακτήρα, με τον ώριμο άντρα να παίρνει τη θέση δασκάλου και μέντορα για τον νεαρό. Σε αυτές τις σχέσεις δεν υπήρχε θηλυπρέπεια.
Οι γυναίκες
Φυσικά δεν ήταν όλα ρόδινα. Η κοινωνία της Αρχαίας Ελλάδας ήταν ως επί το πλείστον ανδροκρατούμενη και οι γυναίκες θεωρούνταν υποδεέστερες. Οι γάμοι δεν βασίζονταν σε ρομαντικά ιδεώδη, αλλά είχαν τη μορφή οικονομικών συμβολαίων και οι νόμιμες σύζυγοι σε καμία περίπτωση δεν απολάμβαναν τη σεξουαλική ελευθερία των αντρών τους.
Σύγχρονοι μελετητές υποστηρίζουν ότι οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν πως η γυναικεία σεξουαλικότητα ήταν πολύ πιο έντονη από την αντρική και οι περισσότερες γυναίκες δεν επιτρεπόταν να κυνηγήσουν την σεξουαλική τους ικανοποίηση εκτός του οίκου. Γι’ αυτό υπέθεταν ότι χρησιμοποιούσαν δονητές που μπορούσαν να βρουν στην αγορά.
Σύμφωνα με ένα χιουμοριστικό ποίημα του ελληνιστή ποιητή, Ηρώδα, πλούσιες γυναίκες της Αθήνας επισκέπτονταν ένα συγκεκριμένο τσαγκάρη στην αγορά, που τις προμήθευε με φαλλικά σύμβολα, τα οποία παραπέμπουν σε… δονητές.
Είναι πολύ πιθανό τέτοιες ιστορίες να ήταν περισσότερες αντρικές φαντασιώσεις, παρά μια ρεαλιστική απεικόνιση της πραγματικότητας. Υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία για τη ζωή των γυναικών στην αρχαία Ελλάδα, για τον απλούστατο λόγο ότι και αυτή την ιστορία την έγραψαν «οι νικητές», που σίγουρα δεν ήταν οι γυναίκες.
Τα στοιχεία αντλήθηκαν από ντοκιμαντέρ του History Channel. Απόσπασμα από τη συνέντευξη της καθηγήτριας Κλασσικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Μέριλαντ, Τζούντιθ Π. Χάλετ, όπως αναφέρει το singlewoman.gr