Το αεροπορικό δυστύχημα στο Ελληνικό που σόκαρε το Πανελλήνιο – Συνετρίβη ενώ επιχειρούσε να προσγειωθεί – 14 νεκροί, 30 τραυματίες

Σαν σήμερα μια από τις μεγαλύτερες αεροπορικές τραγωδίες στην Ελλάδα
Στις 7 Οκτωβρίου 1979, ένα αεροσκάφος τύπου DC-8 της Ελβετικής εταιρείας Swissair, γνωστό ως Πτήση 316, συνετρίβη κατά την προσπάθεια προσγείωσης στο Διεθνές Αεροδρόμιο Ελληνικού. Από τους 154 επιβάτες και το πλήρωμα, 30 άτομα τραυματίστηκαν και 14 έχασαν τη ζωή τους σε αυτό το τραγικό συμβάν.
Η πτήση SR 316 ήταν ένα διεθνές προγραμματισμένο δρομολόγιο με αφετηρία τη Γενεύη και προορισμό την Αθήνα. Το αεροσκάφος, με το όνομα Uri, είχε κυβερνήτη τον Fritz Schmutz και συγκυβερνήτη τον Martin Deuringer.
Διαβάστε επίσης: Θρήνος: Δύο νεκροί σε συντριβή στρατιωτικού αεροσκάφους κατά την διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης (video)
Κατά την προσγείωση, το αεροσκάφος επιβράδυνε, αλλά εκτράπηκε από τον διάδρομο και κατέληξε στον δημόσιο δρόμο προς το γήπεδο γκολφ της Γλυφάδας. Η αριστερή πτέρυγα και η ουρά αποσπάστηκαν, προκαλώντας την εκδήλωση πυρκαγιάς.
Μεταξύ των θυμάτων υπήρχαν πολίτες από τη Βρετανία, τη Γερμανία και τη Γαλλία. Από τους επιβάτες του σκάφους, οι 100 ήταν ιατροί καθ’ οδόν προς ένα ιατρικό συνέδριο στην Κίνα.
Μετά το δυστύχημα αποκαλύφθηκε ότι το αεροσκάφος μετέφερε πάνω από 450 κιλά ραδιοϊσοτόπων και μια μικρή ποσότητα πλουτωνίου. Το πλουτώνιο βρισκόταν στις αποσκευές ενός από τους γιατρούς που επέβαιναν. Οι Αρχές εξέτασαν τους πυροσβέστες και άλλους διασώστες για πιθανή έκθεση στην ακτινοβολία.
Η συντριβή κατέστρεψε βιομηχανικά διαμάντια αξίας άνω των 2 εκατομμυρίων δολαρίων, που προορίζονταν για τη Μουμπάι. Η αστυνομία κατάφερε να εντοπίσει τα περισσότερα από τα άκοπα διαμάντια, αλλά είχαν ήδη υποστεί ζημιές από την έντονη θερμότητα που προκλήθηκε από τη συντριβή.
Δύο ημέρες μετά τη συντριβή της Πτήσης SR 316, οι Ελληνικές Αρχές απήγγειλαν κατηγορίες κατά του Κυβερνήτη Fritz Schmutz, μεταξύ των οποίων και ανθρωποκτονία εξ αμελείας. Στη δίκη του 1983, ο Schmutz και ο συγκυβερνήτης b κρίθηκαν ένοχοι για πολλαπλές κατηγορίες, όπως ανθρωποκτονία εξ αμελείας, πρόκληση σοβαρών σωματικών βλαβών και παρακώλυση εναέριας κυκλοφορίας. Καταδικάστηκαν σε πέντε και δύομισι χρόνια φυλάκισης αντίστοιχα. Οι Schmutz και Deuringer αφέθηκαν ελεύθεροι με εγγύηση και άσκησαν έφεση κατά της ποινής τους. Ένα χρόνο μετά, το δικαστήριο αποφάσισε ότι θα μπορούσαν να εξαγοράσουν την ποινή της φυλάκισής τους. Μετά το ατύχημα, κανένας από τους δύο πιλότους δεν ξαναπέταξε, αλλά εργάζονταν για τη Swissair.
Η διερεύνηση των ατυχημάτων κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το δυστύχημα προκλήθηκε από το γεγονός ότι οι χειριστές της πτήσης προσγείωσαν το αεροσκάφος πολύ κοντά στον διάδρομο προσγείωσης με υπερβολική ταχύτητα, μετά από μια μη σταθεροποιημένη προσέγγιση. Επιπλέον, δεν αξιοποίησαν σωστά τα συστήματα πέδησης και αντίστροφης ώσης, με αποτέλεσμα το αεροσκάφος να μην μπορεί να σταματήσει εντός του διαθέσιμου διαδρόμου.