ARTE GREEK DAY: Όταν το γαλλογερμανικό κανάλι πολιτισμού ARTE “έπαιζε” 24 ώρες μόνο Ελλάδα!

Για 24 ώρες το γαλλογερμανικό κανάλι πολιτισμού ARTE έπαιζε μόνο Ελλάδα. Δεκαεπτά ντοκιμαντέρ και δύο ταινίες αφηγήθηκαν εναλλακτικά την ιστορία της ελληνικής κρίσης τη 15η Αυγούστου στη Γαλλία και τη Γερμανία. Το επιτελείο άφησε για λίγο τα οικονομικά μεγέθη και εστίασε στην καθημερινότητα των πολιτών. Tο αφιέρωμα παρουσίασε η Δήμητρα Kουζή.
Ενας σύγχρονος «καουμπόι», που έχασε όλα τα χρήματά του, περιδιαβαίνει στην Πελοπόννησο αναζητώντας μια νέα αρχή. Ενας ιδιοκτήτης ψιλικατζίδικου στο κέντρο της Αθήνας αντιμετωπίζει ρατσιστικά τους μετανάστες, ώσπου ανακαλύπτει ότι ανήκει και ο ίδιος σε αυτούς. Νέοι εγκαθίστανται στην Ικαρία ζητώντας από τους μεγαλύτερους να τους μάθουν τα μυστικά της γεωργίας, αλλά και της μακροζωίας. Και κάποιος δήμαρχος προσπαθεί να φέρει με τον δικό του τρόπο την αλλαγή.
Το δημόσιο χρέος, οι οικονομικές αναλύσεις και οι εικόνες βίας από διαδηλώσεις στους δρόμους δεν είχαν θέση στο αφιέρωμα για την Ελλάδα που μετέδωσε το γαλλογερμανικό κανάλι πολιτισμού ARTE στις 15 Αυγούστου. Η κατάσταση στη χώρα παρουσιάστηκε μέσα από τις ιστορίες των κατοίκων της, όπως αυτές καταγράφηκαν σε δεκαεπτά ντοκιμαντέρ και δύο ταινίες σύγχρονων ελλήνων και ξένων κινηματογραφιστών.
Την ιδέα για το «ΑRTE Greek Day» είχε το 2011 η Γαλλίδα ελληνικής καταγωγής Μαντλέν Αβραμούσις, με πολυετή εμπειρία στην αρχισυνταξία και στην παραγωγή ντοκιμαντέρ του καναλιού, αλλά και υπεύθυνη πολλών συμπαραγωγών του με την ΕΡΤ. «Στόχος ήταν να καταλάβει το ευρωπαϊκό κοινό τους τρόπους με τους οποίους η κρίση έχει επηρεάσει την καθημερινή ζωή των Ελλήνων, πέρα από τα αρνητικά ρεπορτάζ των ξένων δελτίων ειδήσεων» τονίζει. «Στο επίκεντρο της δικής μας προσέγγισης βρίσκονταν οι άνθρωποι και όχι οι αριθμοί».
Πρώτη εικόνα από την Ελλάδα δεν θα μπορούσε παρά να είναι – τι άλλο;- ένα θαλασσινό τοπίο. Η δημοσιογράφος και παρουσιάστρια του αφιερώματος, Δήμητρα Κουζή, ανοίγει το «ΑRTE Greek Day» βρισκόμενη στην Υδρα. «Η επιλογή Ελληνα παρουσιαστή για το συγκεκριμένο αφιέρωμα δεν ήταν τυχαία» εξηγεί στο ΕΨΙΛΟΝ. «Μου ζητήθηκε να προβάλω τη χώρα μου μέσα από το προσωπικό μου πρίσμα». Κάτι που, βέβαια, προσέδωσε μοναδική αμεσότητα.
Από την Υδρα, οι τηλεθεατές μεταφέρονται μέσω του κινηματογραφικού φακού και στα άλλα ελληνικά νησιά (τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα, το Ιόνιο, την Κρήτη), όχι όμως στα συνηθισμένα αξιοθέατά τους. Οι κάτοικοι δείχνουν τα μέρη που σπάνια γνωρίζουν οι τουρίστες και περιγράφουν την αίσθηση ελευθερίας που νιώθουν στον τόπο διαμονής τους, παρά τις οικονομικές δυσκολίες της εποχής. Ιδιαίτερη απήχηση και πολύ χιούμορ είχε το ντοκιμαντέρ της Μαριάννας Οικονόμου με τίτλο «Food for love» για τρεις ελληνίδες μαμάδες οι οποίες στέλνουν σπιτικό φαγητό και καθαρά ρούχα στα παιδιά τους που σπουδάζουν μακριά, καθώς και «Οι κολοσσοί του έρωτα» του Νίκου Μιστριώτη με θέμα το περιβόητο «greek kamaki» στα μέσα της δεκαετίας του ’70, όταν τη μεγαλύτερη ομορφιά για τους Ελληνες στις παραλίες είχαν οι ξένες τουρίστριες
ΣTO KΛEINON AΣTY
Στη συνέχεια του «ΑRTE Greek Day», η εικόνα αλλάζει. Η παρουσιάστρια Δήμητρα Κουζή βρίσκεται στο λόφο του Φιλοπάππου και από εκεί μιλά στο γαλλόφωνο και το γερμανόφωνο κοινό για την Ακρόπολη και το ρόλο της Μελίνας Μερκούρη στην προστασία της εθνικής πολιτιστικής κληρονομιάς, προλογίζοντας ντοκιμαντέρ που δείχνουν τη σύνδεση των σύγχρονων Ελλήνων με το παρελθόν τους. Τις εντυπώσεις -κυρίως των Γερμανών τηλεθεατών – κερδίζει εκείνο του Mike Beckham για το μηχανισμό των Αντικυθήρων, έναν από τους πρώτους και πιο σύνθετους υπολογιστές της αρχαιότητας, ο οποίος βρέθηκε στον πυθμένα της θάλασσας ανοιχτά του νησιού το 1901 και, εκτός από πληροφορίες για διάφορα αστρονομικά φαινόμενα, δίνει και τη δυνατότητα να υπολογίσει κανείς τις ημερομηνίες των εκλείψεων του ήλιου και της σελήνης, καθώς και των Ολυμπιακών Αγώνων.
Στο τρίτο και πιο επίκαιρο μέρος του αφιερώματος επιστρέφουμε και πάλι στην Ελλάδα της κρίσης. Τώρα, η Δήμητρα Κουζή ξεναγεί τους τηλεθεατές σε γειτονιές του Μεταξουργείου και της Πλάκας, στο λιμάνι του Πειραιά, στον Εθνικό Κήπο, στην πλατεία Συντάγματος και παρουσιάζει μια σειρά ντοκιμαντέρ και ταινιών για το πώς οι Ελληνες βλέπουν τα όσα συμβαίνουν σήμερα στη χώρα τους και πώς τα αντιμετωπίζουν: νέοι που προκειμένου να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους αναγκάστηκαν να φύγουν στο εξωτερικό. Επιστήμονες οι οποίοι ακολούθησαν την αντίθετη πορεία και επέστρεψαν στην Ελλάδα για να βάλουν το δικό τους λιθαράκι στην αντιμετώπιση της κρίσης.
Η πραγματική ζωή του Γιάννη Μπουτάρη, που, από παραγωγός κρασιού, έγινε δήμαρχος Θεσσαλονίκης προσπαθώντας να καινοτομήσει. Αλλά και η ιστορία της ρεμπέτισσας Ρόζας Εσκενάζυ, η οποία, σε μια επίσης δύσκολη εποχή, εκείνη της δεκαετίας του ’30, κατάφερε να ξεπεράσει τα εμπόδια και να αφήσει τη δική της σφραγίδα στο ελληνικό πεντάγραμμο. Η απήχηση του «Arte Greek Day» ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Το αφιέρωμα προτάθηκε για τα ετήσια βραβεία τηλεόρασης στη Γερμανία, αλλά και για τα πανευρωπαϊκά ραδιοτηλεοπτικά βραβεία Prix Europa του 2014. Επιπλέον, η συγκεκριμένη θεματική ημέρα αναφέρθηκε στο ειδησεογραφικό πρωτοσέλιδο της Google, καθώς και στις μεγαλύτερες γαλλικές και γερμανικές εφημερίδες αποσπώντας εξαιρετικά σχόλια. «Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί» προσθέτει η κ. Κουζή «ότι η τηλεθέαση σε όλη τη διάρκεια του αφιερώματος ξεπέρασε το μέσο όρο της τηλεθέασης του καναλιού, ενώ σε ορισμένα προγράμματα ήταν τρεις έως τέσσερις φορές υψηλότερη».
«Ανοιξα ένα ούζο και ήπια στην υγειά όσων δούλεψαν γι’ αυτή τη θεματική ημέρα!» έγραψε ενθουσιασμένος ένας γερμανός τηλεθεατής στο διαδικτυακό τόπο του καναλιού. «Η κρίση δεν δημιουργήθηκε μόνο από τους Ελληνες. Ολοι το γνωρίζουν και κανείς δεν το παραδέχεται ανοιχτά» σχολίασε κάποιος άλλος. «Θέλουμε περισσότερα τέτοια προγράμματα» τονίζει ένας τρίτος αποδεικνύοντας πως το γερμανικό κοινό είναι ανοικτό σε διαφορετικές αναγνώσεις.
πηγή: Περιοδικό Έψιλον
ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ