Musicircus: Ένα ξεχωριστό αφιέρωμα στον John Cage στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών στις 24/11!

Στη σκέψη του Τζων Κέητζ υπάρχουν ιδέες και έννοιες που επανέρχονται και κυριαρχούν: η σιωπή (ή η μη-ύπαρξή της), η απροσδιοριστία, η συγχρονικότητα, η πολλαπλότητα, η τυχαιότητα, που όλες τους αποτελούν χαρακτηριστικά μιας σύγχρονης ματιάς στη φύση και τη λειτουργία της. Τη δεκαετία του ‘60 παρουσιάζει τα Musicircus και έργα που ακολουθούν τη λογική τους, τα οποία έχουν βασικό άξονα την πολλαπλότητα της αισθητικής εμπειρίας του κοινού: μουσικές, εικόνες, παραστάσεις και περφόρμανς σε έναν εκ των προτέρων καθορισμένο χώρο και χρόνο…
Τι είναι όμως τα Musicircus; Εκεί έχουμε από την απλή πρόσκληση μουσικών και καλλιτεχνών να συμμετάσχουν σε ένα event χωρίς πολλούς κανόνες έως και τη λεπτομερή σύνθεση έργων που προορίζονται να συνυπάρξουν με σχετική ελευθερία και τα οποία μοιράζονται την ίδια αφετηρία, θεματική ή τεχνική. Συχνά ένα συστατικό (ηχητικό ή όχι) αποτελεί και τη σπονδυλική στήλη της περφόρμανς. Στο αφιέρωμά μας, αυτό το ρόλο παίζει το ηχογραφημένο από τον ίδιο Diary: How to Improve the World (You Will Only Make Matters Worse), διάρκειας -χωρίς παύσεις- 344 λεπτών. Κεντρικό θέμα είναι ο ίδιος ο Κέητζ και το έργο του: μουσικό, εικαστικό, θεατρικό, λογοτεχνικό.
Το Musicircus θα εκτυλίσσεται επί 6 ώρες σε διάφορους χώρους της Στέγης, όπου οι θεατές θα έχουν τη δυνατότητα να περιπλανιούνται ελεύθερα για να απολαύσουν αυτή τη μουσική εμπειρία.
– Στο αφιέρωμα θα παρουσιαστούν συνθέσεις του Κέητζ από όλες τις περιόδους της δημιουργίας του, αλλά η έμφαση θα δοθεί σε έργα που τα ίδια αντανακλούν με τη δομή τους τη λογική του Musicircus (Song Books, Music for…., Music for Piano, Atlas Eclipticalis, Essay κ.ο.κ.).
– H ιδέα του τσίρκου επανερχόταν σε όλη τη δημιουργική διαδρομή του συνθέτη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το έργο του Roaratorio, an Irish circus on Finnegans Wake (1979), βασισμένο στο περίφημο βιβλίο του James Joyce, Finnegans Wake, ένα από τα αγαπημένα λογοτεχνικά έργα του συνθέτη. Εδώ ο Κέητζ χρησιμοποίησε ως έμπνευση το δικό του κείμενο, «γράφοντας για δεύτερη φορά μέσω του Φίννεγκανς Γουέηκ», αλλά και παραδοσιακές μουσικές που ηχογράφησε ο ίδιος στην ιρλανδική ύπαιθρο με επιτόπια έρευνα.
– Με αφορμή το εορταστικό έτος για τον συνθέτη, η Αγγλική Εθνική Όπερα διοργάνωσε το Μάρτιο ένα Musicircus στο Λονδίνο, με τη συμμετοχή πολλών μουσικών με διαφορετικές καταβολές. Στο YouTube υπάρχουν αρκετά βίντεο από την εκδήλωση, όπου μεταξύ άλλων μπορεί να δει κανείς τον πάλαι ποτέ θρύλο των Led Zeppelin, John Paul Jones, να παίζει μαντολίνο με τριπλό μπράτσο!
– Ο Κέητζ αποτύπωσε στο βιβλίο του Silence: Lectures and Writings (α’ έκδ. 1961, αναν. επανέκδ. 1973, Wesleyean University Press) τη φιλοσοφία του για τη Μουσική και τη Σιωπή.
– Μια προφητική δήλωση του 25χρονου Κέητζ για το μέλλον της μουσικής (The Future of Music: Credo, 1937): «Πιστεύω ότι η χρήση του θορύβου για τη δημιουργία μουσικής θα συνεχιστεί και θα αυξηθεί ώσπου να φτάσουμε σε μια μουσική που θα παράγεται από τη χρήση ηλεκτρικών οργάνων, τα οποία θα καθιστούν διαθέσιμους για μουσικούς σκοπούς οποιουσδήποτε και όλους τους ήχους που μπορεί κανείς να ακούσει. Θα ανακαλυφθούν φωτοηλεκτρικά και μηχανικά μέσα για τη συνθετική παραγωγή μουσικής.»
Ιnfo
Διάρκεια:
14:00-20:00 – Σε όλους τους χώρους της Στέγης
21:00: Μικρή Σκηνή
Λεωφόρος Συγγρού 107-109, τηλ. 210 900 5 800, www.sgt.gr