ΑΡΧΙΚΗ UNCATEGORIZED

Selfies, μπουγελώματα και άλλα… – Τι θα λέμε στις επόμενες γενιές για τις…”μανίες” μας;;; (PHOTOS+VIDEOS)

Ας υποθέσουμε ότι βρισκόμαστε στο έτος 2044. Εχετε πια μεγαλώσει, έχετε κάνει παιδιά ή εγγόνια, όταν ξαφνικά ένα από αυτά σας πλησιάζει και ρωτά με δύσπιστη περιέργεια: «Μαμά / μπαμπά / γιαγιά δεν πιστεύω να έβγαζες κι εσύ όλη την ώρα selfies;» ή «δεν φαντάζομαι να πήρες κι εσύ έναν κουβά για να κάνεις ψυχρολουσία;» Τι απαντάτε;

AD: mytest

Ας υποθέσουμε ότι βρισκόμαστε στο έτος 2044. Εχετε πια μεγαλώσει, έχετε κάνει παιδιά ή εγγόνια, όταν ξαφνικά ένα από αυτά σας πλησιάζει και ρωτά με δύσπιστη περιέργεια: «Μαμά / μπαμπά / γιαγιά δεν πιστεύω να έβγαζες κι εσύ όλη την ώρα selfies;» ή «δεν φαντάζομαι να πήρες κι εσύ έναν κουβά για να κάνεις ψυχρολουσία;» Τι απαντάτε;

Με αφορμή το Ice bucket challenge, την τρέλα που συνεπήρε το Διαδίκτυο (σε βαθμό αηδίας), ας δούμε κάποιες από τις μεγάλες «μανίες» της ψηφιακής εποχής, που διαδόθηκαν και γιγαντώθηκαν στην εποχή του Ιντερνετ και των social media…

Selfies παντός είδους

Ερευνα που κυκλοφόρησε τον προηγούμενο Μάρτιο έδειξε ότι το 2014 βγαίνουν πάνω από 1.000.000 selfies τη μέρα. Ο όρος ακούστηκε πρώτη φορά το 2002, το 2005 άρχισε να διαδίδεται και σήμερα, ο αριθμός των selfies μπορεί πια να συναγωνιστεί τον αριθμό των φωτογραφιών που έχουν τραβηχτεί στην ιστορία της ανθρωπότητας! Ανώνυμοι κι επώνυμοι, μικροί και μεγάλοι σταρ, πολιτικοί, αθλητές, ο Πάπας, οι πάντες όχι απλώς έχουν υποπέσει στον πειρασμό των selfies, αλλά και τις έχουν αξιοποιήσει για να προβάλλουν εαυτούς και τις θέσεις τους (χαρακτηριστικό παράδειγμα η selfie των Οσκαρ). Οι selfies πια χωρίζονται σε κατηγορίες και μπορούν να ταξινομηθούν σε διάφορα είδη (π.χ. selfie με μακιγιάζ, selfie χωρίς, selfie με duck face ή χωρίς, selfie εκδίκησης, selfie μετά το σεξ κ.λπ.). Γιατί βγάζουμε selfies; Σκεφτείτε απάντηση κι αποστηθίστε τη σε περίπτωση που ζητηθεί στο μέλλον -γιαγιά, δεν πιστεύω να έβγαζες κι εσύ selfie;

Στο ρυθμό του Harlem Shake

Και ξαφνικά όλος ο πλανήτης άρχισε να παρατάει ό,τι κάνει και να κουνιέται ρυθμικά σε ένα αλλοπρόσαλλο χορευτικό σε μια περίεργη μουσική: Γιατί; Διότι αυτό απαιτούσε το Harlem Shake, άλλη μια μυστηριώδης κι ακατανόητη μόδα -που ευτυχώς, πέρασε γρήγορα. Το φαινόμενο Harlem Shake, δηλαδή τα βίντεο με την ίδια ομαδική χορογραφία στο ρυθμό του τραγουδιού Harlem Shake έγινε viral τον Φεβρουάριο του 2013, με τους πάντες -σε εκπομπές, μαγαζιά, εμπορικά κέντρα, σχολεία, μέχρι και φυλακές- να φτιάχνουν τα δικά τους χορευτικά βίντεο και να τα ανεβάζουν στο Youtube. Το φαινόμενο διαδόθηκε, πήρε διαστάσεις, έγινε παρωδία ή και πολιτική διαμαρτυρία, μέχρι που… ξεφούσκωσε εντελώς -κι ας προσευχηθούμε όλοι να μη το μάθουν ποτέ τα παιδιά μας…

Τα ανέκδοτα με τον Τσακ Νόρις

Ο Τσακ Νόρις κάνει διακοπές στην Χαμένη Ατλαντίδα, κατοικίδιό του είναι ο Κινγκ Κονγκ, έχει δαγκώσει το μήλο της Apple, έχει ασημένιο χρυσόψαρο, έκανε τη σοκολάτα υγείας να αρρωστήσει και δεν πιστεύει στον Θεό -ο Θεός πιστεύει στον Τσακ Νόρις…

Τα ανέκδοτα για τον Τσακ Νόρις είναι άλλη μια από τις μανίες της ψηφιακής εποχής, που μέσω Ιντερνετ διαδόθηκαν και έγιναν δημοφιλή σε όλο τον κόσμο. Η αρχή όλου αυτού έγινε το 2005, στην τηλεοπτική εκπομπή του Κόναν Ο Μπράιεν, ο οποίος έκανε τα πρώτα υπερβολικά αστεία με τον Τσακ Νόρις. Αποδείχτηκαν εξαιρετικά δημοφιλή και μέσα από τη φαντασία και την εφευρετικότητα εκατομμυρίων χρηστών του Ιντερνετ, πολλαπλασιάστηκαν -πλέον υπάρχουν και σχετικά βιβλία.

Στην Ελλάδα, η τάση αγαπήθηκε και δεν περιορίστηκε στον Τσακ Νόρις. Τη φέραμε στα μέτρα μας και χρησιμοποιήσαμε Ελληνες αντί του Τσακ Νόρις, όπως τους Μάκη Τριανταφυλλόπουλο και Απόστολο Γκλέτσο (π.χ. το τρένο δεν υπάρχει πια, το πάτησε ο Γκλέτσος…).

 

Βίντεο με μωράκια

Το φαινόμενο που θέλει μέλη social media όλων των φυλών και των φύλων, των ηλικιών και των χρωμάτων να στέλνουν ο ένας στον άλλο βίντεο με ζωάκια ή μωράκια, έχουν αναπτυχθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ορισμένα βίντεο ιδίως με μωράκια, τα οποία έχουν θεατές σε όλα τα πλάτη και τα μήκη της Γης. Μα τι έχουμε πάθει και στέλνουμε ο ένας στον άλλο μωράκια -χωρίς να υπονοούμε επιθυμία τεκνοποίησης- είναι ένα μυστήριο. Ενδεικτικά, αναφέρω δύο βίντεο με μωρά, τα οποία έχουν δει οι πάντες. Το ένα είναι αυτό με τα δίδυμα μωρά που δείχνουν να συνομιλούν μεταξύ τους -σε άπταιστα ακαταλαβίστικα- και το άλλο αυτό με τον πιτσιρικά Ντέιβιντ, ο οποίος γυρίζει από τον οδοντίατρο ακόμα ναρκωμένος.

Οργώστε, θερίστε… κερδίσατε

Και ξαφνικά, το 2009, εκατομμύρια ανόμοιοι μεταξύ τους άνθρωποι ανά την υφήλιο, άρχισαν μανιωδώς να οργώνουν, να θερίζουν και να σπέρνουν Διαδικτυακά στο Facebook. Ο λόγος; Το διάσημο παιχνίδι farmville, που έκανε πολύ κόσμο στο Ιντερνετ να βάζει ξυπνητήρι για να τρέξει να μαζέψει τις φράουλες που καλλιεργούσε στην -ψηφιακή- φάρμα του, πριν σαπίσουν! Το διάσημο παιχνίδι, που είχε χιλιάδες φαν και στην Ελλάδα, είχε γίνει μέχρι και θέμα σε συζήτηση στην ελληνική Βουλή (από τη Λιάνα Κανέλλη). Τα χρόνια πέρασαν, το Farmville ακολούθησε την τύχη ανάλογων Ιντερνετικών φαινομένων και ξεφούσκωσε. Ωστόσο η τάση – τρέλα με διάφορα Διαδικτυακά παιχνίδια συνεχίζεται, με πλέον δημοφιλές παιχνίδι της εποχής το γνωστό Candycrush, το οποίο λειτουργεί σαν ψηφιακός «κουλοχέρης» (δεν βγάζει λεφτά, αλλά γλυκά και πόντους), πράγμα που το κάνει απολύτως εθιστικό για τον χρήστη.

Είναι για καλό σκοπό…

Στάθηκε η αφορμή για το συγκεκριμένο αφιέρωμα και μία από τις μεγαλύτερες «μανίες» που έχουν καταλάβει ποτέ τα social media! Ο λόγος για την διάσημη «πρόκληση του κουβά» στα ελληνικά, την οποία κάνουν οι πάντες: από τον Μπιλ Γκέιτς, τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ και τον Στίβεν Χόκινγκ μέχρι την Πόπη Τσαπανίδου και τη Φαίη Σκορδά, από πολιτικούς μέχρι τον Μάρκο Σεφερλή, από διάσημους σταρ του Χόλιγουντ μέχρι την Εφη Θώδη και τη Γωγώ Τσαμπά, από τη Σακίρα και τον Πικέ μέχρι τους… υπάλληλους της δίπλα εταιρείας, που πήραν νερό από το συντριβάνι και μπουγελώθηκαν για καλό σκοπό. Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα ευρύτερο κεφάλαιο, που λέγεται «η προώθηση ενός καλού σκοπού στο Ιντερνετ». Οταν ακούμε ότι κάτι γίνεται για καλό σκοπό, σπεύδουμε μετά μανίας. Είτε για να μαζέψουμε υπογραφές για τη σωτηρία της πράσινης αλεπούς στη ζούγκλα του Αμαζόνιου (καλά, λέμε τώρα…), είτε για να σβήσουμε ομαδικώς τα φώτα για τη σωτηρία της Γης, είτε για να μπουγελωθούμε για να ενισχύσουμε τον αγώνα ενάντια σε ανίατη ασθένεια. Εννοείται πως ο «καλός σκοπός» είναι πάντα ένας καλός λόγος για να κάνουμε βίντεο με πρωταγωνιστές τους εαυτούς μας -υπάρχουν ανίατες κι ανίατες ασθένειες, όμως η ανάγκη αυτοπροβολής στα social media ανήκει προφανώς σε αυτές που δεν σηκώνουν καμία γιατρειά…

Οπα… Gangnam style

Για το Harlem Shake τα είπαμε, ώρα να πούμε και για το Gangnam style. Το δημιούργημα του Νοτιοκορεάτη Psy (από το Psycho) κυκλοφόρησε τον Ιούλιο του 2012. Αν και ο δημιουργός ήταν απολύτως άγνωστος στη Δύση και σχετικά γνωστός μόνο στη χώρα του, το τραγούδι και ο μυστήριος χορευτικός καλπασμός – σήμα κατατεθέν προκάλεσαν το ενδιαφέρον του πλανήτη, που πέρασε ένα φεγγάρι… τρέλας με το gagnam style. Στο ρυθμό του χόρεψαν οι πάντες, από την Τάιμς Σκουέαρ μέχρι τα ελληνικά τηλεοπτικά στούντιο. Ο Psy έγινε ο πιο αναγνωρίσιμος Νοτιοκορεάτης του πλανήτη, ενώ το Gangam Style έγινε το πλέον δημοφιλές βίντεοκλιπ του Youtube, το πρώτο που συγκέντρωσε πάνω από 2 δισ. views… (Μεταξύ μας τώρα, αυτό δεν είναι και ό,τι καλύτερο για το επίπεδο της ψηφιακής κουλτούρας μας σωστά;)

Από τη Μέριλιν στην Καρντάσιαν

Ας υποθέσουμε ότι ο απόγονος σας έρχεται αύριο μεθαύριο και ρωτά με αθωότητα; Ποια είναι η Καρντάσιαν και γιατί ήταν διάσημη στην εποχή σας; Τι θα απαντήσετε; (Απαντήσεις τύπου δεν φταίω εγώ, φταίει το twitter και το Instagram, δεν γίνονται δεκτές…) Η πικρή αλήθεια είναι πως φαινόμενα τύπου Πάρις Χίλτον ή αδερφές Καρντάσιαν, οι οποίες είναι διάσημες και ανεπάγγελτες -ούτε μοντέλα, ούτε ηθοποιοί, ούτε τραγουδίστριες, αλλά έγκριτα μέλη της σόου μπιζ- ξεκίνησαν από την τηλεόραση, από τη μόδα των ριάλιτυ με celebrities. Στην πορεία, όμως, η ανάπτυξη του Διαδικτύου και των social media, οδήγησε στη γιγάντωσή τους, με αποτέλεσμα τα οπίσθια της Καρντάσιαν να γίνουν εξίσου γνωστά με την… ελιά πάνω από τα χείλη της Μέριλιν Μονρόε! Σημείο των καιρών -και των οπισθίων…