4+1 παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα σήμερα 31/1

Τι παίζει στα θέατρα;
Ο Ιανουάριος κλείνει αλλά μία νέα θεατρική εβδομάδα ανοίγει με ποικιλία θεαμάτων για το κοινό.
Το Athensmagazine.gr σας παρουσιάζει τις σημερινές (31/1) θεατρικές πρεμιέρες
1. “Μίστερο Μπούφο” του Ντάριο Φο στο Θέατρο Άνεσις
Τον Μεσαίωνα οι ιερείς για να αυξήσουν την προσέλευση των πιστών και να εντείνουν την θρησκευτική κατάνυξη έβαζαν απλούς ανθρώπους να αναπαριστούν σκηνές από τις Γραφές και τις ζωές των Αγίων.
Στην αρχή εντός του ναού κι έπειτα πάνω σε άρματα στους δρόμους της πόλης. Όμως η συγκίνηση ήταν μεγάλη, συχνά δυσβάσταχτη κι έτσι δεν άργησαν να κάνουν την εμφάνισή τους κωμικές σφήνες.
Η επιτυχία των κωμικών αυτών «παρενθέσεων» ανάγκασε τους ιερείς να αναθέσουν τη δουλειά στους «επαγγελματίες» ηθοποιούς της εποχής, τους γελωτοποιούς.
Τα κείμενα που χρησιμοποιούσαν οι γελωτοποιοί όμως, δεν ήταν πάντα αρεστά στον κλήρο, περιείχαν συχνά σκληρή, αλλά πλάγια κριτική στις πρακτικές της εκκλησίας και μιλούσαν για τον καθημερινό μόχθο των ανθρώπων και την σχέση τους με το Θεό μέσα από παρομοιώσεις με σκηνές των Γραφών που όλοι είχαν ακούσει.
Τα κείμενα αυτά έπεσαν στα χέρια του Φο, ο οποίος κάνοντας μια δημιουργική ανασύνθεση και αναδεικνύοντας τους αντιήρωες κάθε ιστορίας, τα παρουσίασε στο «Μίστερο Μπούφο».
Συντελεστές
Συγγραφέας: Ντάριο Φο
Σκηνοθεσία: Νικορέστης Χανιωτάκης
Σκηνικά-Κοστούμια: Αρετή Μουστάκα
Πρωτότυπη Μουσική: Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος
Επιμέλεια Κίνησης: Φαίδρα Νταϊόγλου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ανθούλα Ευκαρπίδου
Οργάνωση Παραγωγής: Εύα Πολυχρονιάδου, Σοφία Κούρου
Παίζουν: (Βάσει ταλέντου) Jerome Kaluta, Ελίνα Μάλαμα, Δαυίδ Μαλτέζε, Αρετή Πασχάλη, Μαρία Πετεβή, Νίκος Πουρσανίδης
Φωτογραφίες: Αγγελική Κοκκοβέ
Διάρκεια: 99 λεπτά & 666 δευτερόλεπτα
2. “Ο Αρίστος” του Γιώργου Παπαγεωργίου ξανά στο Θέατρο Πορεία
Η βραβευμένη παράσταση του Γιώργου Παπαγεωργίου, με κεντρικό θέμα τη ζωή του Αριστείδη Παγκρατίδη, του φερόμενου ως «Δράκου του Σέιχ Σου», έρχεται στο Θέατρο Πορεία, για έναν τελευταίο κύκλο παραστάσεων.
Εννέα χαρακτήρες που συνδέονται με τον Αριστείδη Παγκρατίδη, μέσα από τις χειμαρρώδεις, υποβλητικές εξομολογήσεις τους, μιλώντας διαφορετικές γλώσσες, ανάλογα με τα βιώματα, τον χαρακτήρα και τον ρόλο τους, συνθέτουν το προφίλ του «Αρίστου».
Ο φίλος από την Τούμπα, η παραδουλεύτρα γειτόνισσα της μάνας του, ένας αχθοφόρος του λιμανιού, ο παρακρατικός δοσίλογος περιπτεράς, ένας χωροφύλακας δημοκρατικών φρονημάτων, ένας συντηρητικός αστός της παραλίας, το αφεντικό του σε ένα λαϊκό πανηγύρι, η τραβεστί Λολό και μία λαϊκή τραγουδίστρια – οι δύο έρωτες του, ζωντανεύουν γλαφυρά επί σκηνής από τρεις ηθοποιούς.
Οι ερμηνευτές ενσαρκώνουν μια ιστορία που μεταφέρει τους θεατές στις αλάνες της Θεσσαλονίκης, στις σκοτεινές γωνιές του λιμανιού, στα υπαίθρια πανηγύρια και στα μπουζουξήδικα της παλιάς Θεσσαλονίκης, σε έναν σκηνικό χρόνο που φτάνει μέχρι το 1960, όταν γίνεται είκοσι χρονών ο βασικός ήρωας, ο Αριστείδης Παγκρατίδης, ο φερόμενος ως «Δράκος του Σέϊχ σου», που ο Τύπος του 1963 (Ελληνικός Βορράς) τον αποκαλούσε «νεαρό ανώμαλο». Το 1966 καταδικάστηκε τετράκις σε θάνατο από το πενταμελές εφετείο Θεσσαλονίκης. Η εκτέλεσή του έγινε στο μέρος που ήταν συνδεδεμένο με το όνομά του, το Δάσος του Σέιχ Σου. Οι τελευταίες λέξεις που ψέλλισε ήταν «Μανούλα μου, είμαι αθώος».
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Γιώργος Παπαγεωργίου
Διασκευή: Θεοδώρα Καπράλου
Μουσική: Γιώργος Δούσος
Μουσικός επί σκηνής: Γιώργος Δούσος
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Κίνηση: Μαρίζα Τσίγκα
Σκηνογραφική/Ενδυματολογική επιμέλεια: Κατερίνα Αριανούτσου
Φωτογραφίες: Δομινίκη Μητροπούλου
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Προϊστάκη
Παίζουν
Φιλαρέτη Κομνηνού, Γιάννης Λεάκος, Ιωάννης Αθανασόπουλος
3. “Το καθημερινό τραγούδι του απείρου” από την Θεατρική ομάδα Loxodox στο Μπάγκειον
Η Θεατρική Ομάδα Loxodox, μετά το ανέβασμα της πρώτης της παραγωγής με τίτλο «Ο αστικός μύθος του ΓΨ» (θέατρο Επί Κολωνώ, 2020), παρουσιάζει στο Μπάγκειον Ξενοδοχείο το έργο «Το καθημερινό τραγούδι του απείρου» σε σκηνοθεσία Αλκίνοου Δωρή.
«Το καθημερινό τραγούδι του απείρου» είναι ένα έργο, όπου ο γυναικείος λόγος πρωτοστατεί. Οι μονόλογοι μίας ανερχόμενης ηθοποιού και μίας γυναίκας εθισμένης στο αλκοόλ περιπλέκονται και δημιουργούν ένα διαχρονικό διάλογο με φόντο τα όνειρα και τις ανησυχίες τους. Το Μπάγκειον Ξενοδοχείο -ένας χώρος που στο παρελθόν αποτέλεσε πόλο έλξης χιλιάδων επισκεπτών- ανοίγει τις πόρτες του και υποδέχεται τη Θεατρική Ομάδα Loxodox. Το έργο «ηχεί» στα αυτιά των θεατών – επισκεπτών της αίθουσας χορού σαν ένα καθημερινό τραγούδι προς τα μύχια της ψυχής και τους απελευθερώνει.
Ταυτότητα Παράστασης:
«Το καθημερινό τραγούδι του απείρου»
Είδος: Κοινωνικό/Κωμωδία
Διάρκεια: 85 λεπτά
Σκηνοθεσία-δραματουργία: Αλκίνοος Δωρής
Φωτισμοί: Θωμάς Οικονομάκος
Σκηνικά: Δημήτρης Ταμπάκης
Κοστούμια: Loxodox
Make-up – Styling: Σίσσυ Πετροπούλου
Ηθοποιοί: Μαρίζα Θεοφυλακτοπούλου, Κατερίνα Ρουσιάκη, Δήμητρα Σπανούλη
Φωτογραφίες-Τρέιλερ: Δημήτρης Ταμπάκης – Loxodox
Επικοινωνία – δημόσιες σχέσεις: Δέσποινα Ερρίκου- Ράνια Παπαδοπούλου
Παραγωγή: Θεατρική Ομάδα Loxodox
4. “Ο κατά φαντασίαν ασθενής” του Μολιέρου στο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου
Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης παρουσιάζει την παράσταση «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», του Μολιέρου, σε σκηνοθεσία Κώστα Γάκη στο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου.
Στις 14 Ιανουαρίου της φετινής χρονιάς συμπληρώθηκαν 400 χρόνια από τη γέννηση του Μολιέρου, το 1622, ενός από τους σπουδαιότερους θεατρικούς συγγραφείς στον κόσμο.
Tο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης τη θεατρική περίοδο 2021-2022, επέλεξε να παρουσιάσει την παγκοσμίως γνωστή κωμωδία, «Ο κατά φαντασίαν ασθενής». Με μια σύγχρονη σκηνοθετική ματιά και σε καινούρια απόδοση, στην παράσταση καθρεφτίζεται με ζωντάνια η εποχή του σπουδαίου δραματουργού στη Γαλλία του 17ου αιώνα.
«Ο κατά φαντασίαν ασθενής» είναι το εμβληματικό και τελευταίο έργο του δημοφιλούς δημιουργού και παρουσιάστηκε πρώτη φορά στο Παρίσι το 1673, με τον ίδιο το συγγραφέα στο ρόλο του πρωταγωνιστή.
Μία από τις πιο διάσημες κωμωδίες του παγκόσμιου θεάτρου, μια αξεπέραστη δημιουργία χαράς, με υπέροχους χαρακτήρες και μνημειώδεις στιγμές, παρουσιάζεται για πρώτη φορά από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης, σε πρωτότυπη σκηνοθεσία και μουσική του Κώστα Γάκη, με πολλούς ταλαντούχους νέους πρωταγωνιστές, ζωντανή μουσική και έναν νεανικό, υψηλής ενέργειας θίασο.
Η παράσταση
Στη Γαλλία του 1673, ο θίασος του διάσημου ηθοποιού Μπεζάρ βρίσκεται σε αναζήτηση θεατρικής στέγης και έργου. Ένας νέος συγγραφέας τολμάει να του παρουσιάσει το τελευταίο του έργο. Το όνομά του: Μολιέρος. Το έργο; μια ιστορία για κάποιον υποχόνδριο φιλάσθενο. Καθώς ο Μολιέρος διαβάζει το έργο στο θίασο του Μπεζάρ, αυτό ζωντανεύει μαζί με την εποχή του.
Η υπόθεση
Ο Αργκάν είναι κατά φαντασία άρρωστος. Πιστεύει ότι πάσχει από αναρίθμητες ασθένειες και θέλει συνεχώς να μπαινοβγαίνουν στο σπίτι του γιατροί και να τον εξετάζουν. Έτσι γίνεται θύμα επιτήδειων που τον εκμεταλλεύονται. Η γυναίκα του τον απατά με ένα γιατρό, απατεώνες γιατροί απομυζούν τα χρήματά του και όταν αποφασίζει να παντρέψει τη μεγάλη του κόρη με γιατρό της επιλογής του, εκείνη, που εν τω μεταξύ αγαπάει άλλον, αναγκάζεται να παρουσιάσει τον αγαπημένο της ως διάσημο γιατρό, προκειμένου να γίνει αποδεκτός από τον πατέρα της. Η αποθέωση της επιστημονικής αυθεντίας συγκρούεται με τις ανθρώπινες ανάγκες και η επιστήμη επανατοποθετείται εκεί που της πρέπει: αρωγός και μοναδικό επίτευγμα των ανθρώπων, μακριά από δογματισμούς που την αδικούν και τη διαστρεβλώνουν.
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία/μουσική/απόδοση και πρωτότυπο κείμενο: Κώστας Γάκης
Σκηνικά/κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Μουσική επιμέλεια και παραγωγή: Κώστας Λώλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Κοσμίδου
Παίζουν οι Ηθοποιοί:
Αργκάν, ο κατά φαντασίαν ασθενής, Μπεζάρ ηθοποιός της εποχής: Θανάσης Τσαλταμπάσης
Μπελίν, δεύτερη γυναίκα του Αργκάν, πρώτη κόρη του Μπεζάρ: Αγοραστή Αρβανίτη
Ανζελίκ, πρώτη κόρη του Αργκάν, δεύτερη κόρη του Μπεζάρ: Νάστια Βραχάτη
Λουϊζόν, δεύτερη κόρη του Αργκάν, τρίτη κόρη του Μπεζάρ: Στεφανία Καλομοίρη
Τουανέτ, υπηρέτρια του Αργκάν, σύζυγος του Μπεζάρ: Μαρία Παπαφωτίου
Μπεράλντ, αδερφός του Αργκάν, Φιλίπ σωματοφύλακας του Μπεζάρ: Δημήτρης Καλαντζής
Κλεάντ, ερωτευμένος με την Ανζελίκ, Ιππότης της Μοντένα: Ορφέας Παπαδόπουλος
Γιατρός Ντιαφουαρύς, Πουντσινέλο, αφηγητής: Νίκος Ορφανός
Τομά Ντιαφουαρύς, Μολιέρος: Αλέξανδρος Ζουριδάκης
Διάρκεια: 1 ώρα και 45 λεπτά
5. “Τα κορίτσια δεν πρέπει να παίζουν ποδόσφαιρο” της Μάρτα Μπουτσάκα στο Θέατρο 104
Το έργο της Μάρτα Μπουτσάκα “Τα κορίτσια δεν πρέπει να παίζουν ποδόσφαιρο” ανεβαίνει στο Θέατρο 104, σε σκηνοθεσία Θοδωρή Βουρνά.
Τι είναι αυτό που μπορεί να σε συνδέει με τον άγνωστο διπλανό σου σε μια αίθουσα αναμονής;
Το έργο της Μάρτα Μπουτσάκα γράφτηκε το 2009 και μεταφέρθηκε στο κινηματογράφο το 2014 με μεγάλη επιτυχία, τώρα σε μετάφραση των Μαρίας Χατζηεμμανουήλ και Δημήτρη Ψαρρά και σε σκηνοθεσία Θοδωρή Βουρνά, ανεβαίνει στο Θέατρο 104 από 31 Ιανουαρίου, με τους: Αντώνη Γιαννακό, Νίνα Λαμπριανίδη, Βάγια Ματαφτσή.
Μια ιστορία όπου πίσω από κάθε δράση, κάθε απορία και κάθε λέξη, ξετρυπώνει η κρίση των συναισθημάτων στις ανθρώπινες σχέσεις, πάσης φύσεως, στη σύγχρονη εποχή…
Η Άννα, ένα 12χρονο κορίτσι, ο Ζουζέπ ένας 56χρονος συνταξιούχος και η Λύδια, μια 29χρονη καθηγήτρια νοσηλεύονται στην εντατική, ύστερα από τροχαίο ατύχημα που είχαν καθώς ταξίδευαν με το ίδιο αυτοκίνητο, με άγνωστο προορισμό.
Οι συγγενείς τους ειδοποιούνται για το ατύχημα, δε γνωρίζονται μεταξύ τους αλλά δε γνωρίζουν ούτε την ύπαρξη των άλλων επιβατών.
Μυστήριο, αγωνία και πολλά ερωτήματα ξεχειλίζουν έξω από την εντατική μεταξύ της Τζούλια, του Τόνι και της Σάρα. Οι τρεις αυτοί άγνωστοι καλούνται να ξετυλίξουν ένα κουβάρι από απορίες καθώς οι συγγενείς τους κρέμονται από μια κλωστή ζωής και θανάτου. Άραγε, θα μάθουν τι σχέση είχαν μεταξύ τους; Tι μπορεί να συμβεί έξω από μια ΜΕΘ; Kαι τί σχέσεις θα δημιουργήσουν εκείνοι όσο περιμένουν; Μέχρι το συγκλονιστικό τέλος, όλα είναι πιθανά. Τίποτα δεν είναι σίγουρο και τίποτα δε μπορεί να επιβεβαιωθεί.
Εσύ, μπορείς να πιστέψεις τον διπλανό σου;
Συντελεστές
Συγγραφέας: Μάρτα Μπουτσάκα
Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ- Δημήτρης Ψαρράς
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Βουρνάς
Βοηθός Σκηνοθέτη: Στέλλα Καράπτη
Πρωταγωνιστούν (αλφαβητικά): Αντώνης Γιαννακός, Νίνα Λαμπριανίδη, Βάγια Ματαφτσή
Σκηνογράφος: Ελεονώρα Καραβάνη
Σχεδιασμός Φώτων: Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου
Φωτογραφίες: Γιώργος Γιαννίμπας