Τραγωδία στα Τέμπη: Απολογία σταθμάρχη και… τρένα τέλος – «Κόβει» όλα τα δρομολόγια η κυβέρνηση για να αλλάξει τους σιδηρόδρομους

Μπαίνει «χειρόφρενο» μέχρι να γίνουν τα απαραίτητα έργα;
Η τραγωδία των Τεμπών βρίσκει το μοιραίο σταθμάρχη να απολογείται σήμερα (5/3) στον εισαγγελέα, εξηγώντας τις πράξεις του που οδήγησαν στο πολύνεκρο δυστύχημα.
Ο 59χρονος ήταν να απολογηθεί το Σάββατο (4/3), αλλά ζήτησε και πήρε προθεσμία για σήμερα, ώστε να προετοιμάσει την απολογία του, βάσει των νέων δεδομένων που έχουν προκύψει στην έρευνα. Όπως δήλωσε ο συνήγορος του σταθμάρχη, Στέφανος Παντζαρτζίδης «είναι στοιχεία καθοριστικά και έπρεπε να ζητήσουμε νέα προθεσμία, ώστε να τα μελετήσουμε και να τα αξιολογήσουμε».
Υπενθυμίζεται ότι εις βάρος του σταθμάρχη της Λάρισας έχει ασκηθεί κακουργηματική ποινική δίωξη για διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών, ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες εξ αμελείας. Κατά την προανακριτική απολογία του, ο 59χρονος ομολόγησε το μοιραίο λάθος του και πρόσθεσε ότι το κατάλαβε μόλις πληροφορήθηκε για το τραγικό δυστύχημα. Απέδωσε το λάθος στην «κακιά ώρα», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.
Αλλαγές σε όλα από την κυβέρνηση – Έτοιμη να φτιάξει νέα εικόνα στους σιδηρόδρομους
Σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο», ο Κυριάκος Μητσοτάκης (από τα ξημερώματα της Τετάρτης (1/3), όταν αποκαλύφθηκε το μέγεθος της τραγωδίας, έδωσε σαφείς εντολές: Καμία πολιτικολογία. • Άμεση ανάληψη των πολιτικών ευθυνών. • Απόλυτη προσήλωση στη γρήγορη διερεύνηση των αιτίων και των ευθυνών. • Άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση της παθογένειας δεκαετιών στο βαριά άρρωστο σύστημα των σιδηροδρόμων.
Προτεραιότητα της κυβέρνησης ήταν η ολοκλήρωση της ταυτοποίησης DNA και η ενημέρωση των οικογενειών των θυμάτων με σεβασμό στον ανθρώπινο πόνο, την ίδια στιγμή πάντως που οι κατηγορίες δε σταματούν.
Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση μελετά την ανάληψη μιας σημαντικής και δραστικής πρωτοβουλίας, η οποία θα συνδυάζει την ανάληψη της ευθύνης που της αναλογεί, την τιμωρία υπευθύνων και κυρίως την ανάγκη ριζικά διαφορετικής λειτουργίας του ΟΣΕ. Η τραγωδία αποκάλυψε τη σαθρότητα και τα κενά δεκαετιών ενός συστήματος που δεν επιδιορθώνεται με μπαλώματα αλλά ξηλώνεται και με διαδικασίες-εξπρές αντικαθίσταται από ένα σύγχρονο, λειτουργικό και ασφαλές δίκτυο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, όλα εξετάζονται, από την αναδιάρθρωση των φορέων που έχουν επιμέρους ευθύνες για τη λειτουργία του σιδηροδρόμου μέχρι την εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας με ρυθμίσεις ταχείας εφαρμογής και με βάση τη διεθνή εμπειρία. Ο νέος φορέας που θα «τρέξει» τα ζητήματα υποδομών, τεχνολογικής αναβάθμισης, εκτέλεσης έργων και ενίσχυσης προσωπικού θα τεθεί υπό την άμεση εποπτεία του πρωθυπουργού.
Πρωτοβουλίες και πολιτικές που θα καθιστούν σαφές και χειροπιαστό ότι ο Κ. Μητσοτάκης έχει απόλυτη συναίσθηση της τραγωδίας, αλλά και ότι είναι αποφασισμένος να δώσει «σάρκα και οστά» στη δέσμευση που ανέλαβε, ότι «δεν θα συμβεί ξανά». Καταλογισμός χειροπιαστών συνεπειών στις αδράνειες των εμπλεκόμενων οργανισμών – άμεσες συνέπειες – τοποθέτηση μάνατζερ κύρους στους πάσχοντες οργανισμούς – ξήλωμα των εργολαβικών και συνδικαλιστικών κυκλωμάτων που είχαν συμμαχήσει εναντίον του δημοσίου συμφέροντος.
Παράλληλα, όμως, ετοιμάζεται η ανακοίνωση άμεσης σειράς πρωτοβουλιών. Στις αμέσως προσεχείς ημέρες θα ανακοινωθούν αποζημιώσεις στις οικογένειες των θυμάτων και των τραυματιών. Αναμένεται επίσης να ανακοινωθεί η ολοκλήρωση της σηματοδότησης των σιδηροδρομικών γραμμών, το αργότερο τον Σεπτέμβριο. Ενώ ο νέος υπ. Υποδομών και Μεταφορών Γ. Γεραπετρίτης συγκρότησε ήδη την Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, η οποία έχει εντολή την ταχύτατη διερεύνηση των ευθυνών και την κατάρτιση ενός άμεσου σχεδίου για τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών. Από την Παρασκευή βρίσκεται στη Λάρισα κυβερνητικό κλιμάκιο υπό τον υφυπουργό στον πρωθυπουργό Χρ. Τριαντόπουλο που έχει αρμοδιότητα την κρατική αρωγή και την αποκατάσταση από φυσικές καταστροφές. Η εισήγησή του θεωρείται σημαντική για τον καθορισμό του ύψους της αποζημίωσης που θα δοθεί.
Χωρίς τρένα… μέχρι να φτιαχτούν
Μία κομβική εισήγηση για τα δρομολόγια του σιδηροδρόμου αναμένεται να γίνει στον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, την επόμενη εβδομάδα.
Σύμφωνα με το Star, η εισήγηση, που θα γίνει στον πρωθυπουργό, θα αφορά τη διακοπή των δρομολογίων των τρένων είτε για δύο, είτε για τρεις μήνες, προκειμένου να ολοκληρωθούν τα έργα.
Με αυτόν τον τρόπο θέλουν να προχωρήσουν γρήγορα οι εργασίες, για να λειτουργήσουν τα συστήματα ασφαλείας, δηλαδή της τηλεδιοίκησης και της σηματοδότησης σε όλη τη γραμμή.
Οι αρμόδιοι, που αναμένεται να κάνουν την εισήγηση στον πρωθυπουργό, εκτιμούν ότι βάσει χρονοδιαγράμματος μέχρι τον Ιούλιο, θα έπρεπε να έχουν παραδοθεί τα συστήματα ασφαλείας σε όλη τη γραμμή, στα κομμάτια, όπου δεν υπήρχε το σύστημα.
Σταματώντας τα τρένα για δύο με τρεις μήνες, θα μπορέσουν, σύμφωνα με το Star, να επισπευστούν οι εργασίες, έτσι ώστε να ολοκληρωθεί σε όλη τη γραμμή η λειτουργία του συστήματος ασφαλείας.
Παράλληλα, αναμένεται να προταθεί στον πρωθυπουργό, μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες, να γίνεται η μεταφορά των επιβατών με λεωφορεία του ΟΣΕ, τα οποία θα προστεθούν στου ΚΤΕΛ, για να μεταφέρονται οι επιβάτες από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη.
Η εισήγηση, όπως προαναφέρθηκε, θα γίνει στον πρωθυπουργό με τις αρχές της ερχόμενες εβδομάδα και αναμένεται να δούμε τι θα αποφασίσει τελικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης.