ΑΡΧΙΚΗ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχονται εκλογές και δια μαγείας μειώθηκε τρελά η τιμή της βενζίνης!

Πιστεύετε στις συμπτώσεις;

Και ενώ την τελευταία διετία και λόγω πολέμου στην Ουρκανία έχουμε ζήσει μέρες με την τιμή της βενζινής αρκετά πάνω από τα 2 ευρώ, ως δια μαγείας τις τελευταίες μέρες και λίγο πριν τις εκλογές σημειώνεται σημαντική μείωση στη τιμή της!

AD: mytest

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης έχει υποχωρήσει κατά 0,121 ευρώ ανά λίτρο.

Η πτώση αυτή καταγράφεται από το υψηλότερο σημείο του έτους, το οποίο ήταν στις 16 Απριλίου. Τότε η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 1,948 ευρώ ανά λίτρο και στις 10 Μαΐου, οπότε και υπάρχουν τα τελευταία επίσημα διαθέσιμα στοιχεία, ήταν στα 1,827 ευρώ ανά λίτρο.

Από πέρυσι δε, είναι σημαντικά φθηνότερη.

Να θυμίσουμε ότι την άνοιξη του 2022 ακολουθούσε μία αστρονομική… τροχιά πολύ πάνω από τα ύψη… των 2 ευρώ ανά λίτρο. Για την ακρίβεια, στις 10 Μαΐου του 2022 ήταν στα 2,179 ευρώ ανά λίτρο.

Από πέρυσι δηλαδή η τιμή της αμόλυβδης είναι χαμηλότερη κατά 0,352 ευρώ ανά λίτρο.

Η πτώση των τιμών που είναι σε εξέλιξη, όπως προαναφέρθηκε, από τις 16 Απριλίου αποδίδεται στη βουτιά του μπρεντ από τα περίπου 87 δολάρια το βαρέλι στα μέσα Απριλίου στα 77 δολάρια σήμερα.

Οι εκτιμήσεις είναι συγκεχυμένες ως προς τη μελλοντική πορεία των τιμών των καυσίμων.

Υπάρχουν οι αναλύσεις που θέλουν η μείωση να συνεχίζεται και να είναι και μεγαλύτερη αν τελικά επιβεβαιωθούν τα σενάρια για την ύφεση στη διεθνή οικονομία.

Από την άλλη μεριά υπάρχουν και οι εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς που σημειώνουν ότι όσο πλησιάζουμε προς τη θερινή περίοδο και θα ανεβαίνει η τουριστική κίνηση και οι μεταφορές τόσο οι τιμές των υγρών καυσίμων θα κινούνται ανοδικά.

EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Σε αυτό το σενάριο αναμένεται να δούμε την επανεμφάνιση των αυξήσεων προς το τέλος του Μαΐου.

Οι τιμές της βενζίνης στη χώρα μας θα μπορούσαν να είναι χαμηλότερες.

Ωστόσο η συμμετοχή των φόρων στη διαμόρφωση της τελικής αξίας δεν επιτρέπει τη μεγαλύτερη αποκλιμάκωση.

Οι φόροι όπως ο ΕΦΚ, ο ΦΠΑ και άλλα τέλη και επιβαρύνσεις αντιστοιχούν σχεδόν στο 60%.

Τα διυλιστήρια καθορίζουν το περίπου 34% και το μεικτό περιθώριο κέρδους εταιρειών εμπορίας και πρατηριούχων διαμορφώνει το περίπου 6% με 7% της λιανικής τιμής.

Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις ακριβότερες χώρες της ΕΕ όσον αφορά τη βενζίνη.

Βρίσκεται στην τέταρτη υψηλότερη θέση με μέση τιμή στις 8 Μαΐου τα 1,837 ευρώ ανά λίτρο.

Στην πρώτη είναι η Φινλανδία με 1,943 ευρώ ανά λίτρο, στη δεύτερη η Δανία με 1,912 ευρώ ανά λίτρο και στην τρίτη η Γαλλία με 1,871 ευρώ ανά λίτρο.

Η Ελλάδα στην πρώτη δεκάδα των χωρών με την πιο ακριβή βενζίνη στον κόσμο!

Η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα των χωρών με την πιο ακριβή βενζίνη στον κόσμο με τις τιμές να διαμορφώνοντα σε πιο υψηλά επίπεδα ακόμη και από άλλες μεγάλες οικονομίες της Ευρώπης όπου οι μισθοί είναι πολύ υψηλότεροι –όπως η Γερμανία και η Ελβετία.

Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία τιμών από την World of Statistics, που εκφράζονται όλα σε δολάρια ΗΠΑ ώστε να είναι εφικτή η σύγκριση σε παγκόσμιο επίπεδο, η χώρα βρίσκεται στη δέκατη θέση της σχετικής λίστας με το κόστος για ένα λίτρο αμόλυβδη να υπολογίζεται σε 2,13 δολάρια (1,96 ευρώ με τη σημερινή ισοτιμία).

Στην πρώτη θέση της σχετικής λίστας βρίσκεται ο πολύπαθος Λίβανος, όπου η κακή οικονομική κατάσταση και η κατάργηση επιδοτήσεων για τα καύσιμα πέρσι από την κεντρική τράπεζα της χώρας έχει οδηγήσει στις τιμές στα 6,11 δολάρια το λίτρο.

Οι υψηλοί φόροι όμως για τα υγρά καύσιμα στην Ευρώπη φέρνουν πολλές άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης –και όχι μόνο- πολύ ψηλά στη σχετική κατάταξη, αφού πάνω από την Ελλάδα βρίσκονται μεταξύ άλλων Ιταλία, Γαλλία, Ολλανδία και Φιλανδία.

Οι τεράστιοι φόροι στην Ελλάδα

Οι φόροι στα υγρά καύσιμα στη χώρα μας αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό στην τελική τιμή που καλείται να πληρώσει ο καταναλωτής στην αντλία. Ο Φ.Π.Α. από τον Ιούνιο του 2016 ανέρχεται στο 24%. Ο συντελεστής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) σε βενζίνες και πετρέλαια διαμορφώνεται σε 700 και 410 ευρώ ανά 1.000 λίτρα αντίστοιχα από 01/01/2017. Επιπλέον, για το πετρέλαιο θέρμανσης και για χρονική περίοδο από 15/10 κάθε έτους έως και την 30/4 του επομένου έτους, ορίζεται μειωμένος συντελεστής ΕΦΚ ύψους 280 ευρώ ανά 1.000 λίτρα. Ο συντελεστής ΕΦΚ στο Υγραέριο διαμορφώνεται σε 430 ευρώ ανά 1.000 κιλά.

(ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΝΑΡΕΚΙΑΝ / EUROKINISSI

Πως διαμορφώνεται η τιμή

Για να αντιληφθεί κανείς καλύτερα πως αυξάνεται η τιμή από τις διεθνείς αγορές και τα διυλιστήρια μέχρι την αντλία, φτάνει να δει το παράδειγμα που προσφέρει το ίδιο το Παρατηρητήριο Τιμών.

Η τιμή διυλιστηρίου της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων για την Πέμπτη 11/05/2023 -που υπάρχουν και τα πιο πρόσφατα στοιχεία- διαμορφώθηκε στα 0,6274 ευρώ ανά λίτρο. Οι φόροι, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν σε 1,0678 ευρώ ανά λίτρο. Έτσι, η μέση τιμή λιανικής της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων για την Παρασκευή 12/05/2023 είχε διαμορφωθεί στα 1,8260 ευρώ ανά λίτρο. Το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας υπολογίζεται κατά μέσο όρο στα 0,1308 ανά λίτρο (13,08 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο), σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών.

Η τελική τιμή λιανικής διαμορφώνεται από την τιμή διυλιστηρίου κατά 34,36%, από τους φόρους (σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 58,48%, και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 7,16%, σημειώνεται.

«Τζάμπα» η βενζίνη στις πετρελαιοπαραγωγές χώρες

Όπως είναι επίσης αναμενόμενο, πετρελαιοπαραγωγές χώρες πουλάνε την αμόλυβδη πιο φθηνά ακόμη και από νερό, με ουραγό στη λίστα των τιμών να βρίσκεται η Βενεζουέλα. Εκεί, μπορεί ο πληθωρισμός να υπολογίζεται σε 400% περίπου και η ακρίβεια να καλπάζει, αλλά η εγχώρια παραγωγή επιτρέπει στο κυβερνητικό καθεστώς να πωλείται η βενζίνη προς 0,02 δολάρια το λίτρο. Στις τελευταίες θέσεις της ακρίβειας στην αμόλυβδη, ή μάλλον στις πρώτες θέσεις της κατάταξης με τις χώρες όπου υπάρχει η πιο φθηνή βενζίνη βρίσκονται επίσης οι πετρελαιοπαραγωγοί Κουβέιτ, Αίγυπτος, Ιράν, Νιγηρία, Σαουδική Αραβία, Ρωσία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και άλλες.

Τι συμβαίνει στο Λίβανο

Η Κεντρική Τράπεζα του Λιβάνου ήρε όλες τις επιδοτήσεις στα καύσιμα το Σεπτέμβριο του 2022 και ανακοίνωσε ότι δεν θα διαθέτει πλέον δολάρια ΗΠΑ για εισαγωγές βενζίνης, μια κίνηση ανάγκασε τους Λιβανέζους να προμηθεύονται καύσιμα στην ιδιαίτερα ασταθή τιμή της αγοράς. Μέχρι τότε η κεντρική τράπεζα κάλυπτε το 40% του κόστους εισαγωγής καυσίμων σε δολάρια ΗΠΑ σε χαμηλότερες συναλλαγματικές ισοτιμίες που όριζε η δική της πλατφόρμα συναλλάγματος, γνωστή ως Sayrafa. Ουσιαστικά η απόφαση της κεντρικής τράπεζας για άρση των επιδοτήσεων αναγκάζει τους ιδιοκτήτες πρατηρίων βενζίνης να πληρώνουν την πλήρη τιμή των καυσίμων με την ισοτιμία της μαύρης αγοράς της χώρας.