Μετρό Θεσσαλονίκης: Αυτός είναι ο πρώτος άνθρωπος που το οραματίστηκε – Αποκλειστική φωτογραφία με τον γιο του στα σημερινά (29/11) αποκαλυπτήρια

Το όραμα που αν και έμεινε μισό, ενέπνευσε μια ολόκληρη πόλη
Λίγες ώρες απομένουν μέχρι το μετρό Θεσσαλονίκης να ανοίξει τις πόρτες του για το επιβατικό κοινό, αλλά πίσω από την ολοκλήρωσή του κρύβεται μια ιστορία γεμάτη εμπόδια, καθυστερήσεις και ανθρώπινες προσπάθειες που κράτησαν σχεδόν μισό αιώνα.
Ο άνθρωπος που πίστεψε πρώτος στο όραμα για το μετρό της Θεσσαλονίκης και έβαλε τα θεμέλια για το έργο, είναι ο Σωτήρης Κούβελας. Χωρίς την αφοσίωσή του, το θάρρος του και την επιμονή του, το μετρό της πόλης ίσως να παρέμενε απλώς ένα όνειρο.
Η πρώτη πρωτοβουλία: Ο Κούβελας και η ιστορική απόφαση του 1976
Η ιδέα για την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης γεννήθηκε το 1976, όταν ο Σωτήρης Κούβελας, τότε δήμαρχος της πόλης, ανέλαβε την πρωτοβουλία για την ένταξη του έργου στον προϋπολογισμό. Ήταν η πρώτη φορά που το όνειρο του μετρό απέκτησε σάρκα και οστά. Στην ουσία, ο Κούβελας ήταν ο πρώτος που πίστεψε ότι η Θεσσαλονίκη μπορούσε να ενσωματώσει ένα τόσο φιλόδοξο έργο υποδομής. Όταν το 1976 περιλήφθηκε για πρώτη φορά στον προϋπολογισμό η ένδειξη «μετρό Θεσσαλονίκης», ο Κούβελας ανέλαβε το όραμα και το προώθησε με αποφασιστικότητα.
Η εισαγωγή του μετρό στο σχέδιο πόλης
Το 1986, ο Κούβελας, ως δήμαρχος Θεσσαλονίκης, έκανε το επόμενο σημαντικό βήμα. Ανέλαβε το έργο του μετρό με την πεποίθηση ότι θα άλλαζε την πόλη για πάντα. Η πρώτη φάση του έργου ξεκίνησε το 1988, με έργα στην περιοχή της Πλατείας Σιντριβανίου, όπου περιορίστηκε η κυκλοφορία στην Εγνατία. Όμως, η χρηματοδότηση ήταν δύσκολη και το έργο σταμάτησε το 1989, αφήνοντας το μετρό στα χαρτιά για πολλά χρόνια.
Η μεγαλύτερη δυσκολία για το μετρό της Θεσσαλονίκης ήρθε με την αβεβαιότητα και την έλλειψη χρηματοδότησης.
Παρά τις δυσκολίες, ο Σωτήρης Κούβελας δεν εγκατέλειψε το όραμα. Αντίθετα, συνεχώς προσπαθούσε να εξασφαλίσει υποστήριξη και πόρους για το έργο. Έτσι, η προσπάθεια για το μετρό «ζωντάνεψε» ξανά το 2006, όταν η πολιτική ηγεσία και οι τεχνικές υπηρεσίες ανέλαβαν και πάλι το έργο. Ο Κούβελας, μάλιστα, θυμάται ότι κατά την πρώτη φάση του έργου είχε εξασφαλίσει τεχνική βοήθεια από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις μετρό, όπως της Μασσαλίας και του Βερολίνου.
Το μοναδικό όραμα: Η αποκατάσταση του Σταθμού «Βενιζέλου»
Ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια που αντιμετώπισε το έργο ήταν ο σταθμός «Βενιζέλου», όπου ήρθαν στο φως σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα. Αυτό το εμπόδιο καθυστέρησε για χρόνια την ολοκλήρωση του μετρό, αφού οι ανασκαφές και οι νομικές προσφυγές δημιούργησαν αναστάτωση. Ωστόσο, η επιμονή του Σωτήρη Κούβελα και η συνεργασία των αρχαιολόγων με τις τεχνικές υπηρεσίες οδήγησαν στη δημιουργία ενός από τους πιο εντυπωσιακούς σταθμούς μετρό παγκοσμίως, που πλέον θεωρείται και «μουσείο» για την πόλη.
Ο ίδιος ο Κούβελας, βλέποντας το έργο του να ολοκληρώνεται, δήλωσε συγκινημένος: «Ήταν από τα πρώτα μελήματα μόλις ξεκινήσαμε».
Με την ολοκλήρωση του μετρό Θεσσαλονίκης το 2024, η πόλη αποκτά μια νέα υποδομή που θα τη μεταμορφώσει και θα βελτιώσει την καθημερινότητα των πολιτών της. Ο Σωτήρης Κούβελας βρέθηκε σήμερα στα αποκαλυπτήρια του μετρό μαζί με τον γιο του, Δημήτρη, Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας και όπως μπορείτε να δείτε και στη φωτογραφία που εξασφάλισε αποκλειστικά το AthensMagazine.gr είναι ιδιαίτερα συγκινημένος.
Δείτε τη φωτογραφία: