ΑΡΧΙΚΗ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι τιμές των προϊόντων κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής: Η τοποθέτηση του Υπ. Ανάπτυξης

ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ/ EUROKINISSI

Τους τελευταίους μήνες ο πληθωρισμός τροφίμων στην Ελλάδα κινείται γύρω από το μηδέν

Οι τιμές των σαρακοστιανών προϊόντων παραμένουν στα ίδια επίπεδα ή είναι ακόμα και χαμηλότερες σε σύγκριση με πέρυσι, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες από το υπουργείο Ανάπτυξης.

AD: mytest

Παρά τις προκλήσεις του πληθωρισμού, οι τιμές φαίνεται να είναι σταθερές, προσφέροντας ανακούφιση στους καταναλωτές.

ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ/ EUROKINISSI

Αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου

  • Οι τιμές των κατεψυγμένων ψαριών, όπως ο βακαλάος, έχουν μειωθεί κατά 3,1%.
  • Τα κατεψυγμένα θαλασσινά (γαρίδες, μύδια, καλαμάρια) έχουν σημειώσει πτώση 9,5%.
  • Η τιμή του ψωμιού (λ.χ. λαγάνας) παρουσίασε μικρή αύξηση 0,2%.
  • Άλλα σαρακοστιανά προϊόντα, όπως ο χαλβάς και οι αλοιφές, παρέμειναν σταθερά με καμία σημαντική μεταβολή.

Στροφή… στο κατεψυγμένο

Το σχετικό δελτίο Τύπου του υπουργείου Ανάπτυξης, με θέμα τις τιμές της σαρακοστής, ξεκινάει με την παραδοχή ότι «τους τελευταίους μήνες ο πληθωρισμός τροφίμων στην Ελλάδα κινείται γύρω από το μηδέν (π.χ. τον Ιανουάριο του 2025 ήταν -0,5%) και είναι – σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Eurostat – ο χαμηλότερος στην Ευρωζώνη».

Το στοιχείο αυτό είναι αληθές. Ωστόσο αφορά τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών, ο οποίος καταρτίζεται με βάση ένα κοινό ευρωπαϊκό καλάθι για να είναι συγκρίσιμο με όλες τις χώρες της ΕΕ, και αφορά αμιγώς την κατηγορία των τροφίμων. Σε ό,τι αφορά τον εθνικό δείκτη τιμών καταναλωτή, που είναι πιο αντιπροσωπευτικός για το ελληνικό νοικοκυριό, ο πληθωρισμός στα τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά τον Ιανουάριο «τσίμπησε» οριακά σε ετήσιο επίπεδο (0,1%), ενώ σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2024 υπήρξε αύξηση 1%. Η συγκράτηση του δείκτη τιμών στα τρόφιμα οφείλεται κατά κύριο λόγο στο ελαιόλαδο, που μετά τις εξωφρενικές περσινές ανατιμήσεις (+67,4% με βάση την ΕΛΣΤΑΤ), υποχώρησε φέτος κατά -10,5%.

Το υπουργείο Ανάπτυξης εστιάζει «στις τιμές των κατεψυγμένων προϊόντων με υψηλή ζήτηση κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής, που αφορούν πρωτίστως τα ευάλωτα οικονομικά νοικοκυριά», σημειώνοντας ότι «αυτές κινούνται σε επίπεδα αντίστοιχα ή χαμηλότερα από τα περυσινά».

Στη συνέχεια παραθέτει ενδεικτικές τιμές – με βάση τα επίσημα στοιχεία της Eurostat: Κατεψυγμένα ψάρια (π.χ. βακαλάος): -3,1%. * Κατεψυγμένα θαλασσινά (π.χ. γαρίδες, μύδια, καλαμάρια): -9,5% * Ψωμί (π.χ. λαγάνες): +0,2% Άλλα προϊόντα τροφίμων (π.χ. χαλβάς, αλοιφές, κ.ο.κ.): 0,0%».

Στο πλαίσιο αυτό, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης «προτρέπει τους καταναλωτές, και ιδιαίτερα στους πιο ευάλωτους οικονομικά, να κάνουν προσεκτική έρευνα αγοράς ώστε να αποφύγουν την αγορά προϊόντων που προσφέρονται σε αδικαιολόγητα υψηλές τιμές και να προστατεύσουν την αγοραστική τους δύναμη».

Τέλος, διαβεβαιώνει ότι θα συνεχιστούν οι έλεγχοι στην αγορά και θα επιβάλλονται υψηλά πρόστιμα σε περιπτώσεις αγορανομικής ή της καταναλωτικής νομοθεσίας.

Μια εντελώς διαφορετική ανάγνωση της κατάστασης κάνουν οι καταναλωτικές ενώσεις, επιμένοντας ότι το φετινό σαρακοστιανό τραπέζι όχι μόνο δεν θα είναι φθηνότερο, αλλά οι τιμές σε πολλά παραδοσιακά εδέσματα θα είναι «φουσκωμένες» και μάλιστα με διψήφια ποσοστά.

Τιμοληψίες της Ένωσης Εργαζόμενων Καταναλωτών Ελλάδας σε μεγάλο σούπερ μάρκετ διαπίστωσαν για παράδειγμα αυξήσεις πάνω από 12% στο κατεψυγμένο εισαγόμενο χταπόδι, σχεδόν 25% στα κατεψυγμένα καλαμάρια και σχεδόν 40% στα κατεψυγμένα θράψαλα ροδέλα.

Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της ΕΕΚΕ, ένα ενδεικτικό καλάθι για το οικογενειακό σαρακοστιανό τραπέζι, με οκτώ προϊόντα, θα είναι φέτος πάνω από 20% ακριβότερο, στα 55,49 ευρώ από 66,68 ευρώ.

Ένα ελαφρώς διαφοροποιημένο καλάθι, με περισσότερα προϊόντα, που παρουσίασε ο πρόεδρος της ΕΕΚΕ Απόστολος Ραυτόπουλος, σε εκπομπή του Μega, κοστίζει φέτος σχεδόν 79 ευρώ, από 65 ευρώ πέρυσι – αύξηση άνω του 21,5%.

Δεν έχει ανακοινωθεί προς το παρόν από το υπουργείο Ανάπτυξης «καλάθι της Σαρακοστής», όπως είχε γίνει τα προηγούμενα χρόνια. Πληροφορίες εμφανίζουν το υπουργείο να βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με τα σούπερ μάρκετ προκειμένου να ανακοινωθεί – έστω με καθυστέρηση, ένα καλάθι με σαρακοστιανά προϊόντα σε χαμηλές τιμές, που θα διαρκέσει μέχρι και την Μεγάλη Εβδομάδα. Πάντως η άποψη από την πλευρά της αγοράς είναι ότι τα καλάθια αυτού του τύπου – όπως και το «καλάθι του καταναλωτή», έχουν «κάνει τον κύκλο τους», και το ενδιαφέρον από το καταναλωτικό κοινό είναι πλέον αναιμικό.