Ανήσυχοι οι Έλληνες παραγωγοί: Ο Τραμπ θα επιβάλει δασμούς και στο ελληνικό ελαιόλαδο;

Τι φοβούνται οι εξαγωγείς
Με αγωνία παρακολουθούν οι εξαγωγείς ελληνικού ελαιόλαδου τις εξελίξεις γύρω από τους δασμούς που επιβάλλει η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ στις ευρωπαϊκές εισαγωγές.
Υπογραμμίζουν, μάλιστα, πως αν οι δασμοί επεκταθούν στο ελληνικό ελαιόλαδο, μπορεί να ανακοπεί η ανοδική πορεία των εξαγωγών, δημιουργώντας προβλήματα στην ανταγωνιστικότητα του προϊόντος στην αμερικανική αγορά.
Απειλούνται οι Έλληνες παραγωγοί;
Το ελληνικό ελαιόλαδο αποτελεί σημαντική αγορά για τους εξαγωγείς, καθώς πέρυσι η ποσότητα που εξήχθη στις ΗΠΑ ξεπέρασε τους 17.000 τόνους, σημαντική αύξηση σε σχέση με το 2008, όταν οι εξαγωγές ήταν μόλις 4.000 τόνοι.
Όμως, η επιβολή δασμών θα πλήξει τη δυναμική της αγοράς, κυρίως λόγω των αυξημένων τιμών, οι οποίες θα καθιστούν το ελληνικό προϊόν λιγότερο ανταγωνιστικό έναντι άλλων παραγωγών, όπως η Τουρκία, η Τυνησία και το Μαρόκο. Η Τουρκία, για παράδειγμα, με παραγωγή 450.000 τόνων ελαιολάδου, δε θα επηρεαστεί από τους δασμούς, κάτι που της δίνει σημαντικό πλεονέκτημα στην αμερικανική αγορά.
Η ανησυχία εντείνεται καθώς οι εξαγωγείς περιμένουν βελτίωση των πωλήσεων το 2025, αλλά χρειάζονται περισσότερα χρόνια για να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος λόγω των υψηλών τιμών του 2024, που οδήγησαν σε απώλεια περίπου 20% των εξαγωγών.
Το 2024, οι εξαγωγές υπολογίζονται στους 45.000 τόνους, ενώ η τιμή παραγωγού έχει μειωθεί στα 5 ευρώ το κιλό, από πάνω από 9 ευρώ το 2024, και αναμένεται να ενισχυθεί η εξαγωγική δραστηριότητα με τις νέες χαμηλότερες τιμές.
Διαβάστε επίσης: Ελαιόλαδο: Φθηνό για τους παραγωγούς, πανάκριβο για τους καταναλωτές – Η διαδρομή του λαδιού
Πέρα από τις εξαγωγές, το ελληνικό ελαιόλαδο αντιμετωπίζει και την πρόκληση της εσωτερικής αγοράς. Την τελευταία διετία, οι πωλήσεις τυποποιημένου ελαιολάδου στην Ελλάδα έχουν μειωθεί σημαντικά, με τους καταναλωτές να στραφούν σε φθηνότερες επιλογές όπως σπορέλαια και χύμα ελαιόλαδο.
Στα ράφια των σούπερ μάρκετ, οι εταιρείες τυποποίησης θα αναγκαστούν να δώσουν μάχη για την επιστροφή των καταναλωτών, κυρίως μέσω προσφορών, ενώ τα αποθέματα από τη προηγούμενη παραγωγή με υψηλότερες τιμές αναμένεται να εξαντληθούν σύντομα, αφήνοντας χώρο για το νέο προϊόν που προσφέρεται σε χαμηλότερες τιμές.
Πηγή: ΟΤ